Live shopping har rykket sig gevaldigt frem på det danske marked især i kølvandet på COVID-19, hvor tvangslukkede butikker for alvor satte gang i fænomenet og derved startede en langvarig trend. Live shopping er både relevant for dig med en fysisk butik, men også for webshop-ejere. Men hvad er live shopping? Og hvordan kommer du i gang? Dét gør vi dig klogere på i dette blogindlæg.
Live shopping er en online begivenhed, der blandt andet foregår på sociale medier som Instagram og Facebook. Her har du mulighed for at vise dine produkter frem og/eller give faglig rådgivning dem, samtidig med du interagerer med dine kunder. Det er en unik købsoplevelse, som tager det bedste fra den fysiske shopping-oplevelse og kombinerer det med den digitale verden.
For dig og din virksomhed er det en oplagt mulighed at bruge live shopping til at skabe nærvær og troværdighed med dine kunder, som de ellers kun får i en fysisk butik. Troværdighed bygger på ærlighed, erfaring og kompetencer. Det er derfor vigtigt, at det er dig eller dine ansatte i virksomheden, som er ansigtet udadtil under streamingen, og du agerer som dig selv og er personlig, så man kan forblive troværdig i kundernes øjne. Her skal man ikke være bange for at fejle, det viser blot, at man er et menneske og nærværende – og så giver det kunderne noget at relatere til, og kan skabe langt højere kundeloyalitet til din virksomhed i fremtiden.
Øg salg og synlighed med live shopping
Live shopping kan bidrage til et øget salg her og nu - men også på længere sigt, da det giver alle dine kunder mulighed for at shoppe med hjemme fra deres sofa. Hvis der f.eks. er 300 personer, der ser med på din live shopping, svarer det i princippet til, at der er 300 personer inde i din butik på én gang. Du har altså en unik mulighed for at tilbyde en autentisk oplevelse til mange på samme tid, hvilket øger din kundeloyalitet da ingen kunder overses.
Ydermere vil live shopping booste din virksomheds synlighed markant på de sociale medier, og er en oplagt mulighed for at brande nye produkter.
Du kan dermed bruge live shopping til at opbygge et stærkere brand og skabe en tættere relation til dine kunder.
Imødekom forbrugerens behov
Forbrugerne befinder sig i en digital verden, og har allerede vænnet sig til at shoppe online - det er praktisk og tidsbesparende. Med live shopping får forbrugeren den interaktion, som ikke findes på en webshop. Live shopping kan således bruges til at foretage køb af produkter, men også til at søge inspiration og få faglig rådgivning, som findes i de fysiske butikker.
Live shopping kan være med til at overskueliggøre processen for forbrugeren i deres søgen på det rette produkt. Med en faglig og passioneret ekspert der præsenterer udvalgte produkter, bliver valget lettere for den enkelte forbruger. Live shopping giver forbrugerne en oplevelse af at besøge en butik, uden at forlade hjemmet, og det giver dig en unik mulighed for at nå ud til markant flere kunder. Men live shopping er ikke kun relevant for dig med en fysisk butik. Driver du webshop, kan det være en god mulighed for at give dine kunder en oplevelse af at besøge en fysisk butik og gøre købsoplevelsen mere personlig og levende.
Kom i gang med live shopping
Det kræver tålmodighed og tid at planlægge en live shopping, inden du kan gå i gang med den. Hos Web2Media anbefaler vi, at du laver en plan over dine live shoppings, så du har et overblik over tidligere og kommende sessioner.
Vi har opstillet nogle gode råd, så du kan blive klædt godt på, inden du kaster dig ud i live shopping.
- Planlæg hvad formålet med din live shopping er: Hvilket indhold og hvilke produkter vil du gerne vise til seerne?
- Tag stilling til hvilken platform din live shopping skal foregå på.
- Hav en smartphone med et godt kamera til rådighed og sørg for at have et godt lys.
- Vælg din prisstrategi: Tilbud eller normalpris?
- Vær en god vært for dine kunder – vær autentisk, personlig og ærlig.
Du kan overveje, om der skal der planlægges en konkurrence for at tiltrække flere seere til din live shopping. Opret gerne en begivenhed så dine kunder på forhånd ved, at der bliver afholdt live shopping, og derved kan sidde klar til at følge med hjemmefra.
Afhængig af hvilken platform jeres virksomhed vælger at benytte, anbefaler vi at være mindst to personer. Derved er der altid en, der blandt andet kan holde øje med spørgsmål fra kunderne, mens den anden kan vise produkterne frem.
Vi sidder klar til en snak om live shopping
Har du brug for et ekstra sæt øjne på dine muligheder med live shopping? Meget tyder på, at det fremover kun vil blive endnu mere populært. Hos Web2Media hjælper vi med at rådgive og vejlede, så din virksomhed kan komme ordentlig i gang med live shopping. Du er altid velkommen til at kontakte os, så tager vi en snak omkring mulighederne for din virksomhed.