Vidste du godt, at der er en sammenhæng mellem vejret og onlinesalget? Når det er regnvejr, stiger købelysten, og når solen skinner, sender varmen os udenfor og væk fra skærmen. Læs mere i vores e-handelsanalyse her.
Det lyder helt "hen i vejret", men den er god nok! Regnvejr påvirker forbrugeradfærden.
Det er vist ikke gået nogens næse forbi, at dette års sommer ikke har været helt typisk dansk. Sommeren 2018 vil gå ned i historien som en af de varmeste og mest solrige somre nogensinde.
Det rekordgode sommervejr har været til stor glæde for de fleste herhjemme. Også for webshopejere, selvom de på vegne af deres forretninger måske kunne have håbet på mere gråvejr og regnvejr. De mange solskinstimer har nemlig trukket danskerne udenfor og ned på stranden. Det betyder logisk nok mindre skærmtid – og dét har haft en markant effekt på onlinesalget.
Regn booster onlinesalg med 14 %
Clearhaus, den danske udbyder af online betalingssystemer, har undersøgt online transaktioner fra over 5.000 danske webshops på tværs af forretningstyper og brancher.
Undersøgelsen viser en soleklar (eller måske snarere regn-klar?) sammenhæng mellem vejret og onlinesalg. Onlinesalget i Danmark er ”skudt i vejret” med 14 %, siden grå skyer og regn tog over for sommerens sol og varme.
Vil du gøre brug af denne information? Som noget nyt har WakeupData tilføjet vejrdata i deres system, så du nu kan budoptimere efter vejret.
Sådan har regnen påvirket e-handlen siden januar 2018
Sommeren påvirker forbrugeradfærden
Det er helt almindeligt – og forudsigeligt – at de danske forbrugere foretager færre online køb i løbet af sommeren.
Det er derimod langt mere iøjnefaldende, at forbrugernes adfærd ændrer sig. Forbrugerne herhjemme køber nemlig mindre i dagtimerne og udsætter i stedet deres online køb til senere på aftenen.
Sådan adskiller forbrugeradfærden i juli sig fra gennemsnittet
Varer, der inviterer til indendørshygge, vender tilbage
Nogle varegrupper er vendt stærkt tilbage i august efter en længere "tørkeperiode". Det gælder blandt andet bøger og garn.
Danske boghandlere har solgt 32 % mere i august end i juli. Og garnforhandlere drager også fordel af gråvejret. De har nemlig taget imod 20 % flere ordrer i august end i juli.
Garnforhandlere ser endda frem til dårligt vejr. Regnen får nemlig deres kunder ind i stuerne, foran fjernsynet og med strikkepindene i hænderne.
Gråt vejr, sort fredag og en lys fremtid
Hvis der er noget, der kan sætte gang i onlinehandlen ude i de danske webshops – bortset lige fra regn og gråvejr – så er det mærkedage. Her taler vi især om Black friday.
Ifølge Clearhaus’ analyser formåede danske webshops sidste år at sælge 225 % mere på Black friday, i forhold til hvad de gennemsnitligt sælger på en dag.
Black friday har uden tvivl en enormt positiv effekt på online butikker. Derfor er det altafgørende for danske webshops at trække i arbejdstøjet og skrue op for marketingindsatserne op til årets største og vigtigste shoppingdag.