Kunstig intelligens - ofte kaldt AI - kan effektivisere din marketing på helt nye måder. Den gør det for eksempel muligt at skabe mere salgsfremmende produktbilleder, frigøre tid ved at automatisere dataopgaver og give mere plads til at udvikle forretningen. Her har vores AI-specialister samlet en række pointer, som kan inspirere til, hvordan potentialet i AI kan udnyttes allerede i dag.
Fra et produktbillede til en fuld produktoplevelse med content creation
At skabe billeder samt omforme et billede til en kort video forventer vi kan blive en særlig relevant del af kommunikationen i din marketingstrategi. Men hvad er værdien af et billede egentlig? Mere end 200% øget omsætning kunne være et bud. Det var tilfældet for DecoFarver, da vi i fællesskab omdannede et simpelt produktbillede til et gennemført miljøbillede. Det rette billede er således ikke længere kun til inspiration, men en måde at signalere selve produktets værdi på. En anden fordel er muligheden for at kunne "fejle hurtigere". Med AI kan du hurtigt afprøve en lang række idéer og spare både tid og ressourcer, mens du finder den bedste indgangsvinkel til din målgruppe.
Sådan skabte vi med Decofarver liv i deres Google Shopping placeringer ved hjælp af AI.
Vink farvel til rugbrødsarbejdet med AI-agenter
Med AI-agenter kan du automatisere mange af de manuelle processer i arbejdsgangen, som eksempelvis sortering af en større mængde data. Briefing is king, når AI-puslespillet skal samles. Du kender processerne i din virksomhed bedst, hvorfor der stadig er brug for et menneskeligt kvalitetstjek før, under og efter i form af bl.a. et korrekt prompt, sammensætning og valg af AI-tools samt evnen til at forstå helheden. Ved at spare energi på rugbrødsarbejdet når du hurtigere frem til at kunne tænde lyspæren over de mere kreative og udviklende idéer og tiltag, hvor din forretning for alvor skiller sig ud.
Skab en stærk fortælling med AI-avatars som talerør
En AI-avatar er endnu en måde at forstærke din brandfortælling på ved at fungere som en menneskelignende stemme for din virksomhed. Når du bygger din AI-avatar, vælger du selv, om du vil skabe en avatar fra bunden, eller om avataren skal repræsentere dig. En AI-avatar er effektiv, fordi vi modtager noget fra noget, der taler direkte til os. Det fænger med andre ord, at vi mødes af noget, der minder om os selv. Med en AI-avatar som budbringer åbnes der altså op for en helt ny digital interaktionsmulighed. Der følger nemlig en stor fleksibilitet med en AI-avatar, som gør det muligt at skabe et ensartet udtryk, der skaber en genkendelighed for dine kunder. Du har sikkert set skrækeksemplerne på AI-genereret indhold, men AI-billeder nu er nået til et punkt, hvor de faktisk er egnet til at bruge i sin markedsføring. Og AI-video er også godt på vej. Især hvis det fortsætter med at rykke lige så hurtigt, som billedgenerering har gjort de sidste to år.
AI-værktøjet Midjourney har på bare to år udviklet sig markant.
Kilde: https://levelup.gitconnected.com.
Lad potentialet i AI hjælpe dig med at se potentialet for vækst
At den rette brug af AI-tools kan lette arbejdsgangen i hverdagen, er efterhånden en genganger i samtalen om AI. Det er uanset, om der er tale om billedoptimering, datahåndtering, avatars eller noget helt fjerde. Selvom det må siges at være en positiv effekt at kunne spare både tid og penge, interesserer vi os hos Web2Media især for de muligheder, det kan skabe, at have frigivet flere ressourcer - udbyttets udbytte så at sige. Formålet med at arbejde med AI som en supplerende marketingressource handler om mere end at effektivisere arbejdsgangen. Det handler om, at du kan investere flere ressourcer, som kan skabe nye muligheder for din virksomhed, og dermed mere vækst.
Alle disse overvejelser er dog først relevante, når de bliver gjort med udgangspunkt i den enkelte virksomhed. At bruge AI for AIs egen skyld er sjældent en god forretning i sig selv. Med implementeringen af nye løsninger, såsom AI, følger altid en vurdering af, hvor det giver mest værdi for netop din forretning.