Nyhed: Leadopsamling på Google og YouTube – sådan kommer du igang

Vi har kendt til annonceformater for leadopsamling, eller leadgenerering om man vil, siden 2015, hvor Facebook var den første spiller på banen. I 2017 fulgte LinkedIn trop, og her i 2019 kom turen så til den sidste store spiller indenfor online annoncering - nemlig Google med sine egne versioner:

  • Lead Form Extension til søgeordsannoncer på Google
  • Lead Form Ads til videoannoncer på YouTube

I dette indlæg vil jeg fortælle, hvad de nye muligheder for effektiv leadgenerering betyder for dig som annoncør og for din B2B/B2C virksomhed, og hvad det kræver at udnytte de "nye" formater.

Fortæl mig lige først - hvad er en leadannonce?


En leadannonce er et annonceformat, der byder op til direkte leadgenerering lige dér, hvor målgruppen ser annoncen. Det vil sige, at du som annoncør kan drible let og elegant udenom en landingpage med en traditionel formular.

Formularen findes i stedet direkte i annonceformatet med felter for opsamling af de informationer, du ønsker at opsamle på et lead. Formularen åbner sig, når brugeren klikker på annoncen - fx med CTA “Download”:

 

Og hvilke fordele tilbyder formatet?


Vi ser flere fordele:

  • For det første er konverteringen højere, end den er, når du først skal have målgruppen til at klikke på din annonce og derefter udfylde en formular på din landingpage - der er simpelthen mindre friktion og risiko for at tabe målgruppen undervejs.
  • For det andet sparer du en masse tid, da du slipper for at oprette en landingpage og de mange bagvedliggende taktiske tanker for konvertering af trafik, den øvelse kræver.

Men den største er alligevel...

Største fordel og fremtidssikring:
Skab din egen kanal via e-mailopsamling

Som annoncør og virksomhed, der ønsker øget synlighed online, er det sikkert ikke nogen hemmelighed for dig, at annoncering kun bliver dyrere og dyrere i takt med, at konkurrencen om målgruppens opmærksomhed stiger. Dertil kommer et forøget fokus på beskyttelse af brugernes privatliv i disse år.

Med disse udfordringer for øje bør dit fokus, og ikke mindst dit marketingbudget, i stadig højere grad være orienteret mod at opsamle e-mail permissions og opbygge en e-mail marketing platform, som du kontrollerer 100%. Og her er lead ad formaterne en guldgrube!

Kært barn har mange navne

Selv om formatet i bund og grund kan det samme, kalder annonce-mastodonterne det lidt forskelligt:

  • Facebook: Lead Ad
  • LinkedIn: Lead Gen Forms
  • Google: Lead Form Extension
  • YouTube: Lead Form Ads

Som nævnt er Google den seneste store spiller, der bringer de nye muligheder for effektiv leadgenerering på banen i egen og YouTubes søgemaskine.

Googles svar på leadopsamlende formater: Lead Form Extension og Ads

Den 30. oktober udrullede Google Lead Form Extension som udvidelse til de søgeordsannoncer, som vi kender.

 

 

For videoannoncering på YouTube med en lead-formular har formatet været tilgængelig i beta de seneste måneder, men er endnu ikke rullet ud på alle Google Ads konti.

Da vi ikke selv kan vente og gerne vil speede processen lidt op, har vi fået vores venner af huset whitelisted hos Google, så funktionalitet bliver tilgængelig hurtigst muligt. Kontakt os, hvis vi også kan hjælpe dig hurtigere på vej.

Foruden muligheder for at skabe synlighed, trafik og omsætning via søgeordsannoncer på Google og videoannoncer på YouTube er det nu også muligt at generere leads.

Og det er nyheder og muligheder, som vi glæder os til at sætte tænderne i for et (endnu) større udbytte af de marketingbudgetter, som vi hver dag konverterer til størst muligt forretningsudbytte for vores venner af huset!

Et eksempel på en søgeordsannonce på Google for vores eget nyhedsbrev ser du her: 

 

Klikker brugeren på "Tilmeld dig" åbnes formularen vist i midten ovenfor.

Og her ser du et eksempel på en Lead Form Ad på YouTube:

 

Youtube lead ad eksempel Web2Media

Skab et værdifuldt tilbud og få succes med de nye formater

Den primære fordel er, at vi nu kan opsamle et lead direkte dér, hvor annonceformatet vises, dvs. når brugeren (dine eksisterende og potentielle kunder) bruger Googles eller YouTubes søgemaskine. Dette kræver selvfølgelig, at du som annoncør kan tilbyde noget værdifuldt i bytte mod brugerens e-mail. Det vil sige, at du kan sætte dig i din målgruppens sted - og dermed adfærd i søgemaskinerne - når brugeren står med et konkret behov eller en udfordring.

Eksempler herpå kan være:

  • Indhold med viden som brugeren søger efter, fx i form af en e-bog, guide eller whitepaper
  • Tilmelding til events, arrangementer, webinars, workshops mm.
  • Produktpræsentation 
  • Ønske om at blive kontaktet for et tilbud
  • Videoguide til at løse et problem

Med den nye mulighed for at opsamle leads via søgeord i både Googles og YouTubes søgemaskiner ser vi et stort potentiale for, at generere leads af en høj kvalitet, så længe du som annoncør formår at sætte dig i brugernes sted og matche deres behov, når de søger.

Hvem er annoncerformaterne relevant for?

Vores korte svar er: ALLE!

Er en nyhedsbrevsliste, en kontaktformular, et event, produktpræsentation eller indhold til download (inbound marketing) en del af din marketingstrategi, mener vi, at Lead Form Extension på Google og Lead Form Ads på YouTube bør blive en værdifuld kanal til øget leadgenerering for din virksomhed.

Gør annoncer med leadopsamlende formularer til en fast del af din marketing

Til trods for, at annonceformatet er nyt og vi endnu ikke kan præsentere konkrete resultater, er vi ikke i tvivl om, at der er tale om lavthængende frugter, der blot venter på at blive høstet! Vigtigst er her din tilgang til og mindset omkring indhold såsom tekst i annonce og den handling du opfordrer til (call-to-action - CTA). Væsentligt er også dit arbejde med segmentering via søgeord samt at du i dit forberedende og taktiske arbejde sætter dig i målgruppens sted for at levere mest mulig værdi gennem formatet.

Med det sagt, er det derfor min klare anbefaling, at formatet bliver en fast del af din marketingplan med et fast allokeret budget. Derfra er det bare, at du springer ud i at afprøve og blive klogere på formatet, og løbende optimerer for kontinuerlig succes og værdifuldt udbytte. 

Download Google Shopping-guide

Vil du opnå succes med Google Shopping? Download guiden, hvor vi deler ud af vores ekspertviden, og du lærer alle hemmelighederne bag en succesfuld Google Shopping-annonce.


Hvad koster Googles nye Lead Form formater?

For søgeordsannoncerne på Google betaler du som udgangspunkt for de klik, som din målgruppe foretager på annoncen. Hvis målgruppen ikke klikker på annoncen, koster det ikke noget. 

For lead form formatet på YouTube betaler du hver gang en bruger fortager den handling, som er målet med din annoncering fx tilmelder sig, downloader indhold osv.

  • Google søgeordsannoncer: CPC - cost per click
  • YouTubes videoannoncer: CPA - cost per action

Begge prismodeller minimerer dermed risikoen for spildte annonceringskroner. I stedet danner de grobund for et stort udbytte samt ROI af dit marketingbudget.

Den nøjagtige pris for både klik (CPC) og pr. handling (CPA) afhænger af målgruppen og den dertilhørende konkurrence fra øvrige annoncører. 

Sådan kommer du i gang - den korte version

Som nævnt ser jeg, at det hele handler om at komme i gang NU - teste formatet af og løbende justere til for øget performance.

  1. Identificér et behov i din målgruppe, som de søger efter og du kan udfylde
  2. Opsæt en konto på Google Ads
  3. Opsæt annonce med enten tekst eller video specifik produceret til formatet
  4. Tilføj Google formular med de informationer, du ønsker at opsamle på leads

Når du har opsat dine annoncering anbefaler vi, at leads automatisk overføres til dit CRM- eller e-mailsystem så som ActiveCampaign, HubSpot, Agillic osv. fremfor at du manuelt skal downloade leads via CSV-fil på annoncer. En mulighed vi altid automatiserer via et online tool, Zapier. Når den automatiske overførsel sker, anbefaler vi, at der er opsat målrettet, tilpasset og automatiseret kommunikation via e-mailbekræftelse så som “Tak for tilmelding” eller “Tak for download”, som trigger et velkomstflow på den handling og dermed den forespørgsel, som brugeren har foretaget.

Har du brug for hjælp, gode råd eller sparring?

Hvis du (også) gerne vil udnytte de nye muligheder for effektiv leadgenerering og høste de lavthængende frugter, sidder vi klar til at hjælpe dig ud over stepperne. 

Vi vil gerne tilbyde dig uforpligtende sparring om mulighederne og hjælpe dig med alt lige fra opsætning af konto, annoncer, produktion af både videoer og tekster tilpasset formatet samt løbende test og optimering for mest muligt udbytte af dit marketingbudget.

Kontakt mig og mit dygtige team via formularen nedenfor, og kom i gang med at udnytte formatet allerede i dag.

Ja tak - kontakt mig for sparring eller hjælp