Guide til kampagnetyper
Spring direkte til
1:1 format
- Dimensioner: 1080 x 1080
- Placering: Udforsk- eller nyhedsfeed
- Annoncetyper: Billede, video, karrusel eller instant experiences
9:16 format
- Dimensioner: 1080 x 1920
- Placering: Stories og reels
- Annoncetyper: Billede eller video
Meta: Facebook & Instagram
Statiske annoncer – single image eller video
Dimensioner
Som udgangspunkt ønsker vi helst både billede og video (6-15 sekunder) i følgende størrelser:
- 1080 x 1080 til feed (Need to have)
- 1080 x 1920 til stories og reels (Need to have)
- 1080 x 1350 til feed (Nice to have)
- 1920 x 1080 til audience network (Nice to have)
Det kan evt. suppleres med 1440x1080 til at lave collections i virksomhedens organiske shop.
Anbefalinger
Dertil ønsker vi annoncetekster op til fem varianter af hver, og gerne så mange som muligt:
- Headline: max 27 tegn
- Description: max 27 tegn
- Annoncetekst: max 125 tegn
Dynamiske annoncer og instant experiences
Dimensioner
Kun en enkelt variant nødvendig – flere til at teste.
Video eller billede til forsidebillede i karrusel eller topbillede i instant experience.
- 1080 x 1080 til feed (Need to have)
Anbefalinger
Dertil ønsker vi annoncetekster op til fem varianter af hver, og gerne så mange som muligt:
- Headline: max 32 tegn
- Description: max 125 tegn
Google Ads
Statisk bannerannoncering / HTML5
Dimensioner
- 930 x 180
- 160 x 600
- 728 x 90
- 300 x 250
- 970 x 250
Filformater
- GIF
- HTML5
- PNG
Filstørrelse
- 150 kb pr. fil
Anbefalinger
- Til dynamisk bannerannoncering foretrækkes HTML5 eller GIF.
Responsive bannere
Dimensioner
- 1200 x 628
- 1200 x 1200
Filformater
- JPG
- PNG
Anbefalinger
- Responsive bannere på Google kræver: 1 billede (mindst) af hver dimension. 1 Logo i 1:1 1. Logo i 16:9. 5 tekstoverskrifter af 30 tegn. 1 lang overskrift af 90 tegn. 5 tekstbeskrivelser af 90 tegn.
YouTube
Bumper Ads
Dimensioner
- 16:9 = 1920 x 1080
- 9:16 = 1080 x 1920
Filformater
- Video: MOV, MP4, MPEG4, MPG, AVI Audio: MP3, AAC
Filstørrelse
- 1 GB
Anbefalinger
- Max 6 sekunder
Skippable, Non-skippable
Dimensioner
- 16:9 = 1920 x 1080
- 9:16 = 1080 x 1920
Filformater
- Video: MOV, MP4, MPEG4, MPG, AVI Audio: MP3, AAC
Filstørrelse
- 128 GB
Anbefalinger
- Skippable: 12-30 sekunder. Til at skabe salg, ser vi bedst effekt ved ca. 15-30 sekunder.
- Non-skip: 6-20 sekunder. Vi ser en 15 sekunders non-skip er stærkest til branding.
- Annoncerne aktiveres via YouTube link.
Performance Max
Stilbilleder
Dimensioner
- 1200 x 628
- 1200 x 1200
- 960 x 1200
Anbefalinger
- Op til 20 billeder i hver temagruppe. Gerne produkt- og miljøbilleder.
Video
Dimensioner
- 16:9 = 1920 x 1080
Filformater
- MOV, MP4, MPEG4, MPG, AVI Audio: MP3, AAC
Anbefalinger
- Min. 10 sek. – gerne 30 sek. Husk logo i videoen og helst også speak.
Dimensioner
- 2:3 = 1000 x 1500 (video el. billede af produktet i brug (miljøbilleder/video))
Længde
- 6-15 sek., men 4 sek. til 15 minutter er muligt.
Tekst
- Titel: op til 100 tegn inkl. mellemrum. Anbefalet 25 tegn.
- Beskrivelse: op til 500 tegn. Skrives med fokus på, hvordan brugerne søger.
Anbefalinger
- Logo placeres øverst midtfor eller øverst til venstre.
- Husk at sætte logo på hver pin
- Gerne tekst overlay og CTA - må ikke placeres i bunden.
Snapchat
Need to have
Dimensioner
- 9:16
Længde
- Minimum 3 sek, maximum 180 sek (6-10 sekunder anbefalet – maks 15 )
Filformater
- jpg
- png
- mp4
- mov
- m4v
Tekst
- Headline: Op til 34 karakter
- Brand: Op til 25 karakter
- CTA: Placeres på annoncer
Anbefalinger
- Logo: png (933 x 284)
- Image: png (360 x 600)
- Husk lyd
Nice to have
Anbefalinger
- Produkt billede
- Fil type: jpg, .png, (static image only)
- Opløsning: 160px x 160px
Dimensioner (video og image)
- 1200 x 1200 (Need to have)
- 628 x 1200 ( Nice to have)
- 1200 x 628 (Nice to have)
Tekst
- Headline Titel: 70 tegn
- Annonce tekst: Max 600 tegn
Video
Videoanbefalingerne er lidt mere komplekse, og her kan det anbefales at læse LinkedIns egne anbefalinger til video, som du kan finde her.
TikTok
Dimensioner
- 9:16 (1080 x 1920)
Længde
- 9-15 sek. men 5-60 sek. er muligt
Anbefalinger
- Altid video med lyd
- Evt. tekst overlay placeret i midten
- Intet logo
- Undertekst ved speak
Dimensioner
- 1080 x 1080
Filformater
- Image + Video + Carousel (2-6 images/videos)
Tekst
- Max 259 tegn
Dimensioner
- 1:1
Tekst
- Max 300 tegn
Kontakt os ved spørgsmål
Er du i tvivl om dine kampagneformater, så tøv ikke med at kontakte din nærmeste rådgiver.
Vi står altid klar til at hjælpe dig med dine spørgsmål.
4 konkrete tips
1. Husk at sætte dit logo på hvert kreativ, undgå dog at placere det helt nederst, da det vil blive dækket af play-baren.
2. Start ud med et tydeligt budskab, når det kommer til video. De første sekunder er afgørende for at fange seeren.
3. Brug en tekstoverlejring i videoen for at formidle dit budskab. Rigtig mange ser videoer uden lyd, så du er nødt til at få dit budskab ud på anden vis.
4. Igen, mange afspiller ikke videoer med lyd. Derfor er det meget vigtigt, at du overvejer brugen af undertekster eller billedtekster. Din målgruppe skal kunne afkode dit budskab, selv uden lyd.