I al diskussionen om Black Month, Black Week og julehandlen kan det være svært at forholde sig til januarudsalget, der tidligere var den helt dominerende højtid for nedsatte varer. Men januarudsalget lever i bedste velgående, og der er nogle ting, du som e-commerce-virksomhed skal være særligt opmærksom på og nogle forventninger, vi gerne vil dele.
Januarudsalget
Januarudsalget starter traditionelt, når juledagene er forbi. I 2023 er det den 27.december. Før Black Friday og Cyber Monday fik fat i forbrugerne, var det den helt store udsalgssæson. Det er det ikke på samme måde, men januar er vigtig, fordi vi har mange penge i spil efter julegavebytning. I 2001 forsvandt lovgivningen om faste udsalgsperioder, og siden har januar spillet en mindre og mindre rolle som samlende udsalgstidspunkt.
Hvad skal du huske i januar:
- Der er en udpræget bytteadfærd lige efter jul, hvor kunder kan spekulere i, om varer kan fås billigere i forbindelse med januarudsalget. Prismatch og prisgarantier kan være en metode til at fastholde salget i din butik.
- Særligt tøj bliver byttet i dagene mellem jul og nytår – det er også en kategori, hvor vi typisk ser ekstra rabatter i forbindelse med januarudsalget og det ved forbrugerne også – omkring 5% af omsætningen fra måneden op til jul byttes (DR og Dansk Erhverv).
- Prismarkedsføringsreglerne er vigtige – husk, at har du kørt rabatter over en periode i december eller i forbindelse med november, så skal du have helt syr på, hvad der bliver sat ned.
- Søgningerne på udsalg og januar starter lige efter jul og kulminerer 1-3. januar. Så sørg for at dine kampagnebudskaber er til stede, når søgningerne er det – og det er i juledagene (google trends).
- Husk, at det er en mulighed for at få kontakt med nye kunder. Du skal sikre dig, at du så vidt muligt opnår marketingpermission for dem, så du også har mulighed for at påvirke dem til at næste køb.
Hvordan bliver januar 2024?
I januar 2023 var omsætningen for Web2Medias e-commerce-barometer i indeks 114 sammenlignet med 2022. Danmarks statistik viser også, at år for år er januar historisk er en god måned særligt for beklædning (https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=40111 )
I 2024 har vi en forventning om at den opadgående kurve fra december vil fortsætte i januar. Baseret på udviklingen fra sidste år til nu, decembers indeks og udvikling i forbrugernes interesse og forbrugertilliden forventer vi en januar 2024 i indeks 105-113 sammenlignet med 2023. Ud fra de typiske store januar-kategorier er forventningen, at især tøj og boligartikler vil se et boost.
Blandt vores kunder, som sælger møbler og boligudstyr, ser man typisk et løft i nye kunder i januar, hvor nogle udskyder køb til udsalget. Spørgsmålet er, om effekten af stigende boligrenter og andre leveomkostninger vil begrænse den effekt. Vi har i løbet af 2023 set, at overvejelseskøb bliver overvejet i længere tid, så man udskyder køb af nye hvidevarer og møbler mv., mere end man gjorde i 2021-2022. Generelt kan vi se, at interessen er der med en mindre vækst i sessions på 2,5-6% på boligartikler. Det lover godt for januarudsalget – også for overvejelseskøb.