Annoncering på Pinterest er et stærkt marketing-værktøj, der med seneste nyhed om dynamiske formater gør det muligt at sikre tilstedeværelse i hele kunderejsen.
I dette indlæg gør vi dig klogere på, om Pinterest er relevant for din virksomhed, hvad udbyttet kan være på baggrund af konkrete cases og deler råd til, hvordan du kommer godt i gang.
Det kreative medie Pinterest oplever lige nu stor fremgang i den danske befolkning. Ifølge Danmarks Statistik er brugen af Pinterest steget fra 9% i 2016 til 16% i 2018. Hele 33% af brugerne besøger platformen op til 6 gange om ugen, imens 9% er på Pinterest hver eneste dag.
På samme tid ændrer platformen karakter fra at være en inspirationskilde til også at være en søgemaskine. Det skaber nye muligheder for dig og din virksomhed – både i forhold til brand awareness, trafik, leads og salg – dvs. udbytte gennem hele salgstragten (REAN-modellen):
Som en ekstra bonus er annoncepriserne på Pinterest lige nu kunstigt lave, fordi det stadig kun er ganske få virksomheder, der annoncerer herigennem. Derfor får du uhørt meget for dine annoncekroner, hvis du springer på muligheden med det samme.
Pinterest som marketingkanal er særlig relevant for virksomheder, der henvender sig til slutforbrugeren og som ønsker mere brand awareness og trafik til hjemmesiden. Hvis du sælger tøj, madvarer, accessories, drikkevarer, sportsudstyr eller andre slutprodukter, er det altså værd at læse videre.
En ny mulighed med et stort potentiale
Pinterest er et stærkt, visuelt medie, der kan øge din brand awareness markant. Det er et medie i hastig fremgang, især når det kommer til annonceringsmuligheder. Senest har de lanceret dynamisk produktannoncering, der kan sammenlignes med Google Shopping og Facebook’s DPA-katalogsalg. Denne potentielt uudnyttede kanal i din markedsføring giver dig mulighed for at nå en ny og bred målgruppe.
Det særlige ved Pinterest sammenlignet med andre medier er, at det er beregnet til at søge inspiration. Fordi brugerne af Pinterest leder efter inspiration, er de allerede fra begyndelsen af brugerrejsen positivt og åbent indstillet. På samme tid er Pinterest en blanding af en søgemaskine ligesom Google og et socialt medie ligesom Facebook og Instagram. Det giver dig en helt unik mulighed for at præsentere dine produkter og fortælle din historie.
Hvad er det konkrete udbytte?
I kontrast til Facebook og Instagram, hvor der er rift om annoncepladsen, er det kun ganske få danske virksomheder, der lige nu gør brug af annonceringsmulighederne på Pinterest. Derfor er konkurrencen lav og annoncepriserne ligeså. På Pinterest kan du altså med et ret lavt mediespend skabe øget brand awareness og hæve trafikken til din hjemmeside. Dit slutresultat bliver flere leads, mere salg og større konkurrencedygtighed i den digitale verden.
Der er udbytte at hente hele vejen ned gennem salgstragten, afhængigt af hvor du sætter ind, og hvordan du prioriterer:
- Branding: Flere af vores kunder oplever en stigning i Google-søgninger på deres brand og en generelt øget brand awareness
- Trafik: Der er en god engagement-rate og CTR på Pinterest-annoncerne
- Salg: Flere af vores kunder oplever høje konverteringsrater på deres annoncer. Faktisk rammer vi typisk en ROAS på 20 eller derover.
- Leads: Pinterest giver ikke mulighed for at lave direkte Lead Ads, ligesom vi kender fra for eksempel Facebook. Til gengæld har vi god erfaring med at drive trafik ind til en dedikeret landingsside, hvor de besøgende kan afgive deres mail for et relevant udbytte.
Sådan bruger du Pinterest-annoncering
Der er mange parametre, du kan skrue på for at få mest muligt ud af dine annoncekroner på Pinterest. Her er nogle gode råd til at komme i gang:
- Bestem dit mål: Hvad vil du opnå med dine annoncer på Pinterest? Er det branding, trafik, leads eller direkte salg?
- Fastlæg en strategi: Hvordan vil du opnå dine målsætninger? Hvad kan du gøre for at få dine mulige kunder til at interagere med dit indhold?
- Få styr på det praktiske: Når du opretter en annonce i Pinterest, skal du blandt andet sørge for at indstille dit budget, din tidslinje, din målgruppe og dit bud for annoncerne i gruppen. Du skal også vælge den rette titel og skrive tekst, der fanger netop din kernemålgruppe. Ift. budget anbefaler vi at starte med et mindre spend og dernæst holde øje med, hvordan din strategi performer. Så kan du løbende optimere og tilpasse.
- Tænk kreativt: Mindst lige så vigtig som teksten er din visuelle fremtræden. En annonce performer allerbedst, hvis der er fængende foto- eller videomateriale, som understøtter den – især på et medie som Pinterest, der netop har fokus på kreativitet og æstetik. Brug derfor noget krudt på den grafiske del.
De gode resultater kommer kun, hvis du sørger for at målrette din Pinterest-annoncering. Det kan vi hjælpe dig med. Vores specialister har masser erfaring med annoncering på sociale medier. Vi kender best practice og er opdateret på de nyeste tendenser, så du får det fulde udbytte af din Pinterest-annoncering.
Vi bringer din Pinterest-annoncering helt i mål
Hos Web2Media ved vi, hvordan dine kampagner på Pinterest kommer til at performe. Vi tilrettelægger en skarp strategi tilpasset din virksomhed og målretter de enkelte Pinterest-annoncer for at ramme kunderne det rigtige sted i kunderejsen. Vi følger udviklingen tæt og tilpasser annoncerne løbende, så de performer optimalt, og du får gode resultater på bundlinjen.
Med vores hjælp kan du sikre at dine annoncekroner sættes ind de rigtige steder. Det betyder, at du rammer din målgruppe på de rigtige tidspunkter og dermed kommer foran dine konkurrenter. Sammen skaber vi resultater og planlægger en strategi, som er perfekt tilpasset din virksomhed. Det sikrer dig en veludført og målrettet annoncering, hvor marketingsbudgettet bruges optimalt.
Skal vi tage en snak om din Pinterest-annoncering?
Vores specialister har masser erfaring med Pinterest-annoncering – både når det gælder rådgivning, opsætning, optimering og rapportering.
Vil du have fuldt udbytte af din annoncer på Pinterest? Tag fat i os til en uforpligtende snak om, hvordan vi kan tage din annoncering til næste niveau. Vi står klar med rådgivning og sparring, som bringer dig forrest i kundernes feed og gør det attraktivt for dem at interagere med dit brand.