Hvordan er det egentligt gået med Black Week?

Black Week, Black Weekend, Black Friday og Cyber Monday. Årets absolut største uge i dansk e-commerce har fire nedslagspunkter, der samlet viser os, hvordan forbrugeren prioriterer.  

Ugen lander i indeks 101 sammenlignet med 2022. Weekenden som sådan er på indeks 103 sammenlignet med sidste år, mens Cyber Monday rammer indeks 106. Dagen er dog ikke så stor i Danmark. I USA er Cyber Monday langt den største handelsdag med næsten 30% højere omsætning end Black Friday ifølge Adobe.

I vores optik indikerer det, at kunderne venter, indtil de er helt sikre på, at priserne ikke falder yderligere. Derfor ender mandagen og weekenden også i et højere indeks end Black Friday. 

Men selvom omsætningen ender i indeks 101, så er der nuancer, der er vigtige at få med. Annonceringsomkostningerne er nemlig også steget. Det rammer hårdere for de virksomheder, der har en stor andel af omsætningen via Google Ads end dem, der har meget direkte trafik eller en stor permission-database af potentielle kunder, man kan sende e-mails til. Under Black Week skulle man give 24% mere for et Google Ads-klik sammenlignet med sidste år. For Meta var CPC-prisen 6% højere i år sammenlignet med sidste år. 

Stigningen i omkostningsindeks for Black Week som sådan er i indeks 110 – dog er konverteringsraten for ads-annoncering også steget med 20%, så vi lykkes med at ramme bedre med de penge, der bliver brugt.
 

Men hvis vi rammer mere rigtigt med langt højere konvertering, så bør omsætningen følge med. Sådan bør det være, men der er en anden tendens, der arbejder imod. Forbrugerne køber flere ting, men for færre penge. Der er den største pakkevolumen nogensinde ifølge fragtfirmaerne. Men varerne, der ryger i kurven, er billigere. For ugen er indeks for antal transaktioner på 108, mens omsætningen er i indeks 101.  

Nedenstående graf viser den samlede omsætning for alle Web2Medias e-commerce samarbejdspartnere for Black Week og frem til den 29.11.2023. Her ser vi, at Black Friday er den helt store dag, men også, at søndagen og mandagen, hvor mange afslutter deres tilbud, har været store. Søndagen udgør 13% og Cyber Monday 8% af den samlede omsætning mandag-mandag (Black Week), mens Black Friday udgør 31% af den samlede omsætning under Black Week. Sidste år udgjorde Black Friday 35% og Cyber Monday blot 6% af den samlede omsætning under Black Week.

Take aways fra dette års Black Friday og Black Weekend er følgende:

  • Der skal fokus på at samle permissions, og virkelig sørge for, at de nye kunder, man har fået dyrt ind i sidste uge bliver omsat til mere handel så snart som muligt.
  • Cyber Monday har måske endelig opnået en relevans som handelsdag i Danmark. Vi tolker ovenstående data som om, at weekenden og Cyber Monday derfor er værd at tage i betragtning, fordi kunderne kan være usikre på, hvornår de bedste tilbud er tilstede.
  • Kommunikation er vigtig! Det er helt afgørende at skabe tillid til, at det man ser og den pris, man ser, er den bedste pris.

Skal vi hjælpe med at vækste din digitale forretning?