Har du tabt småkagerne?

Tracking er en meget stor del af fundamentet for succes. Det har afgørende betydning for, hvordan vi kan arbejde med kundeoplevelserne og sikre relevant digital markedsføring.

Derfor har tracking og data altid været et vigtigt og helt centralt element og udgangspunkt for den måde, vi arbejder på hos Web2Media.

I takt med at der er kommet mere og mere fokus på data, indsamlingen af data, opbevaring af data og brugen af data, ser vi også, at tracking samt brugen af førstepartsdata bliver et endnu vigtigere konkurrenceparameter. Privacy, datasikkerhed og GDPR er emner, som alle virksomheder har måtte forholde sig til og agere ud fra i noget tid, og 2024 bliver ingen undtagelse. Både fordi der:

  • Rent lovgivningsmæssigt er fokus på, hvad du må og ikke må i forhold til at indsamle data om dine brugere.
  • Teknologisk set kommer vi til at se nye løsninger fra Google og et øget pres fra andre tech-giganter, såsom fx Apple.
  • Markedet - forbrugerne forventer og kræver i stigende grad, at du som virksomhed har helt styr på datasikkerheden, GDPR og brugen af dine data.

Her følger en lidt længere uddybning på et vitalt emne, som vi mener, er essentielt for din prioritering i 2024. Har du brug for vores anbefalinger så gå direkte til dem her – eller tag fat i os, så vi kan sikre, at du er foran udviklingen.

Fokus på førstepartsdata – ingen tredjepartscookies

I 2024 ser det ud til at udfasningen af tredjepartscookies kommer til at ske. Det har været ’Peter og Ulven’ i flere år, men nu er der tre konkrete datoer, du skal være særligt opmærksom på, da en udfasning af tredjepartscookies kommer til at have stor betydning for vores måde at arbejde med dataene og optimere den digitale markedsføring på.

Tredjepartscookies har blandt andet afgørende betydning for dit remarketing-setup, fx noget som næsten altid er en højdespringer på rentabiliteten af ens markedsføring. Det gør det dermed endnu mere centralt, at du både har styr på og er klar til at bruge dine førstepartsdata aktivt.

Men hvad er første- og tredjepartscookies

  • Førstepartscookies er den type af adfærd, I som virksomhed selv er herrer over. Det er jeres egne data. Det er ordrer, adfærd on-site og alt det I kan måle online på jeres egen forretning.
  • Tredjepartscookies, det er cookies, som fx Google og Meta sætter, der måler adfærd omkring kampagner og på hjemmesiden. Det har stor betydning på fx re-marketing, segmentbaserede kampagner og lignende datafunderet annoncering. Men det vil også have betydning for vores evne til at måle og sammenligne effekt over tid. Tredjepartscookies kommer til at forsvinde og bliver erstattet af metoder, der er baseret på modellering og sandsynligheder.

Vi skriver både om førstepartsdata og førstepartscookies – hvad er forskellen?

Cookies, er kort fortalt små textfiler på en besøgendes computer, som kan gøre, at vi over tid (dagen efter eller ofte op til 30-60 dage efter kan genkende brugeren (anonymt) og dermed vælge at annoncere eller tilpasse vores budskaber til den enkelte bruger.

Førstepartsdata er derimod mere end blot cookies og er en bred vifte af datapunkter. Det kan fx også være aktuel adfærd på sitet (in session), købshistorik, bruger livstidsværdi (CLV) etc.

Hvad skal jeg så gøre?

Når du læser denne artikel, er forandringerne allerede i gang. Vores anbefaling er, at du får styr på din førstepartsdatastrategi, implementerer server-side tracking og aktiverer Consent Mode V2 og samtidig sørger for at tjekke, om dine cookie-bannere virker efter hensigten (tjek hvert kvartal – læs vores blogindlæg herom, som beskriver det lidt mere i detaljer).

Tre vigtige prioriteringer – og selvom det kan virke besværligt umiddelbart, så er det essentielt for din marketing succes.

  • Førstepartsdata-strategi: få afdækket hvilke data du har på brugerne og hvor. Planlæg hvordan du får dine data samlet og dermed tilgængelig for analyse og for din markedsføring. Og sæt din digitale markedsføring op i næste gear ved at få dine data flyttet over til marketingkanalerne såsom Google, Meta, e-mail markedsføring etc.
  • Server Side tracking: sikrer at du kan spore på størstedelen af dine besøgende, som siger ’ja tak’ til cookies, og at du sikrer dine adfærdstools kan virke optimalt, også selvom cookies er begrænsede. Ganske enkelt en mere professionel og fremtidssikret opsætning.
  • Consent Mode V2: Hjælper dig med at sikre, at sporing i forbindelse med din annoncering kun udføres med brugernes samtykke, som tydeligt angives igennem Consent Mode V2. Implementering af Consent Mode V2 er yderst væsentligt for fortsat at kunne bruge Google Ads. For at få en mindst mulig problemfri overgang, er et vel tilpasset og fuldt funktionelt cookie-banner essentiel.

Tre milepæle er oplagte at tænke ind i din datastrategi for året:

  • Den 4. januar 2024.
    • Google Chrome begynder at teste udfasningen af tredjeparts-cookies.
    • Overvej server-side tracking og hav en plan for, hvordan du bruger og vil bruge førstepartsdata
  • Den 6. marts 2024
    • Google Ads gør det til et krav at bruge Consent Mode V2, hvis man skal lave remarketing.
    • Implementer consent mode, men vær opmærksom på, at modelleringen af data kan have betydning for dine KPI’er og sammenligningsmuligheder tilbage i tid (her er det stadig centralt, at du ser tal i GA4 og Google Ads sammen med dine egne usamplede ordredata).
  • Q3 2024.
    • Google Chrome udfaser tredjepartscookies fuldstændigt.
    • Her er din datastrategi en afgørende sikring af din digitale markedsføring og din fremtidige forretning.

👉 Hvad betyder det for dig som online forretning?

Tredjepartscookies har længe været en vigtig del af online markedsføring, da de gemmer informationer om brugeradfærd og præferencer udenfor dit site.

Med de potentielle ændringer, der kan træde i kraft i Q3 2024, er det vigtigt at være forberedt. Google Chrome har tidligere udskudt udfasningen af tredjepartscookies, og selvom testen begynder i januar 2024, er det stadig usikkert, om de vil fastholde en fuldstændig udfasning i Q3 2024.

Uanset tidspunktet for implementering vil den have stor indflydelse for tilgængelige data. På nuværende tidspunkt anbefaler vi en kombination af implementering af server-side tracking og fokus på anvendelse af førstepartsdata som en hensigtsmæssig respons på den forestående ændring.

Selve udfasningen af tredjepartscookies, som starter den 4. januar 2024, markerer en game-changing opdatering for Google Chrome, og er blot starten på helt at eliminere tredjepartscookies. Google ruller derudover som en test ”Privacy Sandbox” eller ”Tracking Protection” ud til en udvalgt gruppe på 1% af alle Chrome-brugere. Det svarer til omkring 30 millioner mennesker på verdensplan!

Hvad skal du gøre nu?

Til at starte med er det i testfasen, så det giver dig tid til at tilpasse din datastrategi og din digitale marketingtaktik i takt med udviklingen. Men vi anbefaler, at du overvejer at implementere server-side tracking for at sikre dine førstepartsdata allerede nu.

Fra den 6. marts 2024 indføres nye regler og krav til online markedsføring, som er vigtige at være opmærksomme på. De sidste dele af EUs Digital Markets Act (DMA) implementeres (læs mere hos Dansk Erhverv). En del af lovgivningen pålægger gatekeepers, som f.eks. Google at have ansvaret for at indhente brugerens samtykke, før de evt. benytter brugerdataen. Her kommer Consent Mode V2 ind i billedet.

🚀 Hvad betyder dette for din markedsføring?

Det kan være essentielt at tilpasse sig Consent Mode V2 for at opretholde en effektiv brug af Google Ads i EU. Uden korrekt implementering risikerer du at miste en betydelig mængde kundeinformation, da bl.a. re-marketing og lignende databaserede annonceringsmetoder ikke længere vil være en mulighed, og alle brugere vil registreres som nye ved hvert besøg.

🛠️ Hvad er Consent Mode V2?

Consent Mode har længe været afgørende for at indhente samtykke til dataindsamling og markedsføring på tværs af Google Analytics, Ads, Tag Manager, Youtube mv. Den store nyhed er introduktionen af to nye typer samtykke; ad_user_data og ad_personalization.

  • "ad_user_data" er specifikke oplysninger om en bruger, som en hjemmeside kan vælge at dele med Google til brug i reklame. Dette kan omfatte interesser, adfærdsmønstre eller præferencer.
  • ”ad_personalization” bestemmer, om Google må bruge dine oplysninger til remarketing, fx vise dig annoncer baseret på din tidligere onlineadfærd.

💻 Implementering og konsekvenser:

Det er vigtigt at forstå forskellen mellem basic Consent Mode og Consent Mode V2.

  • Basic Consent Mode sender ingen information om brugeren til Google, men det er stadigvæk muligt at indsamle information om handlinger på hjemmesiden– såsom events og ordrer.
  • Consent Mode V2 indsamler både data om brugeren og kan bidrage til bedre resultater ved brug af remarketing, hvilket gør det muligt at henvende sig til både nye og eksisterende kunder.

Hvad skal du gøre?

Det første skridt er at have et samtykkebanner på hjemmesiden, der respekterer brugerens valg. Derudover anbefales det at anvende en troværdig cookieløsning for at sikre korrekt overførsel af samtykke parametrene til Google. Du skal også vide, at consent mode sampler data, og der vil derfor være forskelle mellem de tal, du kan se i Google Analytics og de tal, du ser i dine ordredata eller på de specifikke kanaler. Derfor anbefaler vi også, at du i din rapportering viser de ægte ordredata fra din e-commerce-platform eller dit økonomisystem sammen med de samplede data.

Brug for hjælp?

Ved spørgsmål eller anbefalinger til netop din situation så tag fat i os!

Web2Medias Data & Insights-afdeling kan hjælpe med at afdække dine muligheder ud fra dit nuværende setup  og lave en plan der sikrer vi er foran udviklingen, og beslutte hvilke løsninger som passer bedst til dig og din forretning.

 

Det vigtigste for os er, at vi i fællesskab får styr på jeres tekniske setup, så du er klar til de udfordringer, som måtte komme i 2024! Og vi står klar til at hjælpe med vores tracking team.

Skal vi hjælpe med at vækste din digitale forretning?