Har du styr på dine permission-data?

Førstepartsdata bliver vigtigere og vigtigere for din digitale marketing. Men måske du har bemærket, at Datatilsynet i den seneste tid har indstillet flere bøder til virksomheder, der ikke har haft styr på sine permission-data?

Indsamlingen af førstepartsdata kommer ikke uden et arbejde til dig som virksomhed. Du skal have helt styr på din indsamling af samtykker og ikke mindste din opbevaring af data. Du risikere nemlig, at der også havner en bøde i din indbakke, hvis du ikke har styr på indsamlingen af dine samtykker, brugen af dine samtykker og ikke mindst, hvordan du opbevarer dine kunders data.

Hvad må du?

Vi anbefaler, at du rådfører dig med en jurist, da der er mange gradbøjninger, gråzoner og deslige. Det er altså ikke nok at skele til, hvad dine konkurrenter gør, da der findes et utal af forskellige løsninger, og det kan være svært at skelne imellem, hvad der er lovligt, ulovligt eller ligger i en gråzone.

Du kan dog med fordel stille dig selv nogle væsentlige spørgsmål:

  • Hvordan bygger du en permissionsstruktur og -strategi op omkring dine kunder?
  • Sender du mails til nogle, du ikke har samtykke fra?
  • Har du den rigtig samtykketekst til at kommunikere på alle kanaler?
  • Har du gemt samtykketekst-ID, timestamp og kilde, den er indsamlet i?
  • Husker du at slette inaktive samtykker løbende og inden for rimelig tid?
  • Hvad gør du med permission, hvor du er i tivivl om, hvad modtageren har sagt ja til?

Til gengæld kan du stille dig selv nedenstående spørgsmål for at sikre dig, at du styrker relationen til dine kunder og skaber en bedre kundeloyalitet:

  • Kender du værdien af dine permissions?
  • Har du styr på, hvordan du med fordel kan berige data på dem, du allerede har samtykke fra?
  • Hvordan øger du løbende din andel af samtykker – både på eksisterende og potentielle kunder?

Og et helt essentielt spørgsmål:

  • Har du en permission-strategi? 

Hvordan griber du det an?

Vi anbefaler, at du starter med at gå dit nuværende setup igennem og kortlægger, hvad der sker, når man tilmelder sig et nyhedsbrev – både fra kundens perspektiv, men også i jeres egne systemer.

Formålet her er at tilpasse din kommunikation og markedsføring til den enkelte bruger/kunder – baseret på præferencer og interesser. Ved at tilpasse både kommunikation og markedsføring vil du opnå en mere målrettet og effektiv kommunikation, som øger engagement og loyalitet hos dine kunder.


Har du brug for hjælp?

Hos Web2Media kan vi hjælpe dig med at bygge en datastruktur, der tager højde for korrekte og valide permissions, og vi hjælper dig med at bygge et fremtidssikret og skalerbart setup omkring jeres førstepartsdata. Vi rådgiver dig samtidig om, hvordan du bedst muligt aktiverer dine førstepartsdata i marketingregi, som er med til at sikre en øget bundlinje.

Er du blevet nysgerrig på, hvordan vi kan hjælpe dig eller hvordan vi griber denne type opgave an? Kontakt os for en uforpligtende snak enten via nedenstående kontaktformular eller ring til os på tlf. 71 99 00 11.

Hos Web2Media har vi hjulpet bl.a. Aller Media, Ejner Hessel og mange flere med at sikre deres permissionstrategi og datafundament i samspil med deres markedsføring.

Skal vi hjælpe med at vækste din digitale forretning?