Red dine data, inden de forsvinder!
Google har længe truet med, at Google Universal Analytics lukkes helt ned, men hver gang, er det tilgangen blevet forlænget. Men nu skulle den altså være god nok. Den 1. juli 2024 lukker og slukker al adgang til Google Universal Analytics – og dine data vil blive slettet. Du kan altså ikke tilgå Google Universal Analytics efter den 1. juli 2024.
Google selv skriver følgende:
”Starting the week of July 1, 2024_ You won’t be able to access any Universal Analytics properties or the API (not even with read-only access), and all data will be deleted. While the standard sunset took weeks to complete, the full Universal Analytics shutdown will happen within a week. We know your data is important to you, and we recommend that you export your previously processed data before this date.”
Hvorfor er det interessant for dig at gemme dine data?
Du skal betragte lagring af dine historiske data som en forsikring imod tab af data og en måde, hvorpå du kan følge hvordan udviklingen har været for din forretning. Du skal betragte data som viden om dine kunder og deres adfærd. Viden, som giver dig nødvendige indsigter for at kunne arbejde målrettet med din markedsføring og sørge for at skabe de bedste oplevelser for dine kunder og potentielle kunder.
Du skal derfor tage stilling til, hvor vigtigt det er for dig at kunne tilgå dine gamle data. Du mister nemlig muligheden for at kunne sammenligne data.
Hvordan gemmer vi data?
Hvis du ønsker at gemme data for at have muligheden for at følge din forretnings udvikling og fortsat kunne have det mest optimale sammenligningsgrundlag, så kan vi hjælpe med en løsning.
Vi kan hjælpe med at gemme key metrics, så langt tilbage som det måtte være muligt med dine data. Vi gemmer kun aggregerede data og intet personfølsomt, så der er ingen GDPR-hensyn der skal tages, hvis I ønsker at gemme jeres data. Hvad indebærer key metrics? Her arbejder vi med en kombination af dimensioner og metrikker – fx metrikker, du har brugt til at følge trafik, konverteringer, omsætning og website performance.
Google Universal Analytics rummer dog uendelig kombinationer af data, og du har også mulighed for at gemme flere events, særlige dimensioner og/eller produktinformationer.
Skal vi hjælpe dig med at sikre dine data?
Vil du gerne sikre dine data, så du fortsat har mulighed for at følge udviklingen af din forretning og samtidig have mulighed for at sammenligne data over tid? Prisen for opsætning af key metrics og 12 måneders datawarehousing er 3.000 kr. for første år. Herefter er der et lagringsfee pr. år. Ønsker du at gemme flere data end blot key metrics, så kan vi hjælpe med at udregne en pris for en sådan løsning.
Tag fat i Louise inden onsdag den 19. juni på ls@web2media.dk eller på telefon 52 26 10 17.