Har du Google Shopping-annoncer? Så risikerer du, at dine annoncer bliver afvist, hvis GTIN/EAN/ISBN-nummer ikke er tilføjet inden februar 2016.
Feeds, der ikke lever op til Googles politikker om produktinformation, bliver afvist i Google Merchant Center. Dette medfører, at de annoncer der vises igennem Google Shopping vil blive afvist. Fra d. 14. februar 2017 tilføjer Google krav om at feeds indeholder GTIN/EAN-specifikationer.
Hvad er GTIN/EAN/ISBN?
Global Trade Item Numbers (GTIN), European Article Numbering (EAN) og International Standard Book Number (ISBN) er betegnelser for et unikt id, der er internationalt anerkendt og anvendes ved næsten alle produkter.
Vi kender muligvis disse begreb bedre i sammenhæng med stregkoder, da det er de tal, der står under stregkoden.
Eksempel på EAN ses nedenfor:
Har det betydning for mig?
Hvis du i øjeblikket anvender Google Shopping eller skal til det i fremtiden, så vil Googles nye krav som udgangspunkt få indflydelse på, hvilke informationer der er nødvendige i dit feed.
Der er enkelte undtagelser for, hvilke produkter der skal have unikke id’er:
- Specialfremstillede varer eller varer, der kun findes én af.
- Varer, der er produceret før GTIN/EAN/ISBN blev indført.
- Varer fra eget brand og produkter, som du er den eneste sælger af, har ikke nødvendigvis denne specifikation.
.Kravet om tilføjelse af specifikationen er allerede trådt i kraft i mange lande, men vil først være et krav i bl.a. Danmark, Norge og Sverige fra februar næste år. Hvis kravet ikke er opfyldt inden d. 14. februar, så kan jeres feed blive afvist.
Hvorfor er det vigtigt?
Google ønsker hele tiden at optimere brugeroplevelsen ved anvendelse af deres søgemaskine. Ved implementeringen af det nye krav opnår Google større forståelse for, hvad der sælges og kan derfor øge annonceeffektiviteten ved at vise annoncerne på relevante søgninger.
Nogle virksomheder har i den forbindelse oplevet en stigning i deres konverteringsrate på op til 20 % ved at tilføje de korrekte GTIN/EAN/ISBN-specifikationer til deres produktdata.
Annoncørerne får i højere grad mulighed for at blive vist på vigtige søgninger, mens man samtidig forbedrer muligheden for at frasortere irrelevante søgninger.
Implementering af GTIN/EAN/ISBN-specifikationer
Der skal inddrages yderligere produktinformation, hvor alle egnede produkter skal have tilføjet specifikationen under en attribut, der af Google kan læses som GTIN. Implementeringen afhænger af, hvilken platform I anvender og vil derfor variere.
Download Google Shopping-guide
Vil du opnå succes med Google Shopping? Download guiden, hvor vi deler ud af vores ekspertviden, og du lærer alle hemmelighederne bag en succesfuld Google Shopping-annonce.
Google Shopping vækster
Det er vigtigt at have de rigtige søgeord inkluderet i dine Google Ads-kampagner og sådan fortsætter det, i hvert fald for en periode. Feed-baserede løsninger stormer frem i øjeblikket, hvilket indebærer et fremtidigt fokusskift fra de almindelige Google Ads-annoncer til en feed-drevet løsning.
Derfor vil det for mange annoncører være essentielt at optimere deres feed – ikke bare for at opfylde kravene, men for at udnytte markedsføringskronerne bedst muligt.
Vil du høre mere om, hvordan du bliver klædt på til de nye ændringer?
Kontakt vores Google Shopping-specialist, som kan rådgive jer om den bedste løsning.