Den 21. april udgav Google et blogindlæg med titlen ”It’s now free to sell on Google”.
Den overskrift har uden tvivl fået marketing-ansvarlige, virksomhedsejere, direktører og mange andre verden over til at slikke sig om munden. I en periode præget af historisk stor usikkerhed verden over og en truende global recession af lige så historiske dimensioner, som har fået rigtig mange virksomheder til at skære i deres udgifter – herunder marketingbudgetterne - har nyheden fra Google uden tvivl været velkommen.
Men hvad er egentlig op og ned på den her nyhed, og hvordan skal udmeldingen fra Google forstås? Det har vi fået en del henvendelser omkring siden den 21. april, hvor Google bragte nyheden på deres egen blog. Flere af disse henvendelser har været baseret på forskellige videreformidlinger, hvor fokus i nogle tilfælde har været lige lovligt sensationalistisk.
Så for at aflive sensationen med det samme:
Har Google gjort noget gratis for at du kan spare en masse annoncekroner?
Nej, det har de ikke.
Har Google gjort et hjørne af én af deres services gratis for at få flere til at bruge deres service og på sigt forbedre oplevelsen for både købere (forbrugere) og sælgere (forretninger), så de kan få flere til at annoncere og dermed tjene flere penge?
Ja, det har de.
Men så spørger du måske dig selv, om den her nyhed overhovedet er interessant for dig? Og det er vi faktisk overbevist om, at den er – det er bare af nogle andre årsager, end sensationsoverskrifterne leder dig til at tro.
For at gøre dig klogere på hvad der er op ned i Googles udmelding, og på hvilke områder den har betydning for dig, vil vi i dette blogindlæg bl.a. forsøge at besvare følgende spørgsmål:
- Hvad er det præcist, der er blevet gratis på Google?
- Hvem har det betydning for?
- Hvorfor har Google taget det her initiativ?
- Hvad betyder det for dig?
Lad os besvare spørgsmålene...
Hvad er det, der er blevet gratis på Google?
Det, der er blevet gratis, er kort og godt eksponeringer i Google Shopping. Det, der er sket - i første omgang i USA og senere i resten af verden, er således, at det er blevet muligt at få gratis eksponeringer i Google Shopping. Her er det dog væsentligt at understrege, at eksponeringerne er under Google Shopping Tab’en (se screenshot herunder) eller på www.google.com/shopping. På Googles almindelige resultatside vil du stadig kun se betalte resultater.
Hvem har det her betydning for, og hvorfor har Google taget dette initiativ?
Der er ingen tvivl om, at det her tiltag har den største betydning for fysiske butikker, der ikke har deres varer tilgængelige online i dag. Og det er også den altoverskyggende målgruppe for Google med det her initiativ.
Det er ikke nogen tilfældighed, at Google har påbegyndt udrulningen af dette initiativ midt i Corona-krisen, hvor mange offline retailers har forsøgt at sælge deres varer online uden at have en webshop. Det er nemlig et rigtigt godt redskab for de forretninger netop i dette henseende.
På den måde får Google retailers over hele verden til at tænke, at de kan komme gratis på Google, hvorefter næste step for Google så er at få dem til at købe annoncering. En barriere, der er reduceret væsentligt, når retailers har lavet fodarbejdet med at oprette Merchant Center og Feed.
Den øgede tilgængelighed for alle retailers – både offline og online - til eksponeringer på Google Shopping er desuden endnu et drabeligt sværdslag i Googles hårde kamp mod Amazon om verdensherredømmet online.
Hvad har det så af betydning for dig, der allerede er online, og hvorfor skal du alligevel spidse ører, når du allerede kører betalt Google Shopping?
Det skal du af følgende årsager:
- Den første handler om feed-optimering, som vil være én af fremtidens kamppladser for E-Commerce forretninger. Kvaliteten af dit feed vil være et konkurrenceparameter ift. de bedste placeringer. Det gælder både for betalte og gratis Google Shopping-eksponeringer. At langt flere fysiske butikker relativt nemt kan få deres varer online, vil betyde større konkurrence – i første omgang på gratis eksponeringer. Hvis det går, som Google gerne vil, får de på sigt også disse forretninger til at bruge annoncekroner.
- Den anden årsag handler om E-Commerce forretningers lav-avance produkter og produkter med meget lav pris, som det i dag ikke kan betale sig at køre betalt Google Shopping-annoncering på.
Historisk set har du sorteret disse produkter fra i dit feed, men med den nye mulighed vil du nu kunne inkludere dem i dit feed og så blot sortere dem fra i dine kampagner og dermed stadig opnå gratis eksponeringer på disse produkter på Shopping-tab’en. Det vil være attraktivt at få eksponeret disse produkter mod potentielle kunder, der er i markedet og det bliver dermed en driver for at etablere kundeforhold, du ellers ikke opnår i dag.
Sådan opnår du en konkurrencefordel allerede i dag
Indrømmet - det er måske ikke det allermest sexede område i din E-Commerce forretning, men der hvor du kan udnytte effekterne af Googles initiativ med gratis Google Shopping, er ved at investere i feed-optimering.
Både når det kommer til betalt annoncering på Google Shopping, og når det kommer til de nye, gratis eksponeringer i Shopping-tab’en, vil det være afgørende, at dit feed er så optimeret som muligt – det betyder et feed med korrekt, relevant og ofte opdateret information, som lever op til Googles best practices og specifikationer for data.
Her oplever vi ofte, at der er en lang række produktdata, som du måske ikke tænker over i dit daglige arbejde, men forventer, at Google selv er dygtige nok til at crawle frem. De kan dog være relevante at inkludere i dit feed.
På denne side kan du læse mere om, hvordan vi arbejder med feed-optimering.
Flere digitale updates?
Tilmeld dig vores digitale updates og hold dig opdatereret med nyeste viden om digital marketing og forretningsudvikling:
Du er også altid velkommen til at kontakte os via formularen nedenfor ved spørgsmål eller behov for sparring om din digitale marketing - det forpligter ikke.