Google AI Overviews: Er du klar til den største søgemaskine-innovation siden 1998?
Er du klar til en verden, hvor dine brugere ser AI-genererede søgeresultater frem for de traditionelle 10 blå links i Google, når de leder efter dine produkter/ydelser?
Google har netop annonceret den største ændring af Googles søgeresultater, siden Google gik i markedet med deres revolutionerende søgemaskine i 1998: AI Overviews (tidligere SGE - Search Generative Experience) - og vi kan forvente, at ændringen bliver lanceret i løbet af 2024.
SGE rykker dermed væk fra at være et eksperiment, der har kørt i et års tid i Search Labs, og bliver udrullet for alle brugere under navnet AI Overviews. AI Overviews vil i første omgang blive udrullet i USA og herefter vil andre lande blive tilføjet. Vi kan derfor forvente, at AI Overviews lander i de danske søgeresultater i løbet af 2024.
Nye funktioner og forudsætninger for, hvordan man som bruger interagerer med Google, sætter naturligvis også nye krav til, hvordan man som publisher bliver vist og citeret i de nye søgeresultater - og derfor kommer denne nyhed til at påvirke din fremtidige SEO-strategi.
Hvad er AI Overviews?
- AI Overviews er AI-genererede svar øverst i Googles søgeresultater på visse søgninger (se billeder under teksten).
- Google er netop gået i gang med at udrulle AI Overviews i USA, og herefter fortsætter de med at udrulle i andre lande. Vi ved endnu ikke, hvornår det kommer til Danmark, men vi er nok ikke først i køen, men vi forventer, at det bliver i løbet af 2024.
- AI Overviews er et nyt navn på beta-testen, som indtil videre har heddet SGE (Search Generative Experience), som I muligvis også har hørt om. SGE blev lanceret for 1 år siden dog som eksperiment.
“With AI Overviews, people are visiting a greater diversity of websites for help with more complex questions. And we see that the links included in AI Overviews get more clicks than if the page had appeared as a traditional web listing for that query. As we expand this experience, we’ll continue to focus on sending valuable traffic to publishers and creators. As always, ads will continue to appear in dedicated slots throughout the page, with clear labeling to distinguish between organic and sponsored results.”
Citat: Google (https://blog.google/products/search/generative-ai-google-search-may-2024/)
Hvad betyder AI Overviews for dig?
- Google kommer til at give et AI-svar på en lang række søgninger, når det udrulles. Svar som ligger øverst i Google, og som henviser til både organiske og betalte resultater.
- Det vil betyde, at Google giver svar/info på en række søgninger, der tidligere gav trafik. Brugeren ledes herefter videre til de henvisninger, som AI Overviews giver.
- Google udtaler selv, at de oplever, at de links der er med i deres AI Overviews, får flere klik, end hvis de havde været i traditionelle resultater.
Det bliver derfor enormt vigtigt at være på forkant med, hvad man kan gøre for at øge sandsynligheden for at blive inkluderet i AI Overviews.
Hvordan kommer AI Overviews til at påvirke SEO?
Udrulningen kommer til at ændre måden, hvorpå brugere interagerer med søgeresultater. Det kommer dermed også til at få en indflydelse på, hvordan websites bliver rangeret. Vi kommer her med nogle af de ting, du skal være opmærksom på:
- Søgeintention - hvad ligger til grund for brugerens søgning?: Det bliver i endnu højere grad vigtigt at fokusere på at forstå og besvare brugerens intention bag søgningen frem for at fokusere på søgeord.
- Kvalitet, dybde og originalitet: I og med Google kommer til at ‘skabe’ et skræddersyet resultat, bliver det i højere grad vigtigt at have originalt indhold, der er faktuelt korrekt og med unikke historier/eksempler, som Google kan benytte og henvise til i AI Overviews. Hvis du blot er én blandt 200, der fortæller det samme, så er det den ‘originale’ publisher, der forventes at blive belønnet.
- Struktureret data: Jo nemmere søgemaskiner har ved at dechifrere data/information på en hjemmeside, desto større sandsynlighed er der for, at denne data vil blive vist/henvist til søgeresultaterne.
- Struktur og formatering: Sørg altid for at indholdet på dit website er struktureret og formateret overskueligt både for brugere og søgemaskiner. Brug en optimal headerstruktur, lister, tabeller, billeder, videoer i en overskuelig kontekst.
- User Experience: Den gode brugeroplevelse, herunder load hastighed, intuitiv navigation og troværdig.
- Links, omtale/omdømme: Dit digitale omdømme kommer i højere grad til at være indvirkende på dine placeringer i søgeresultater. Derfor er det vigtigt at være opmærksom på kvaliteten og relevansen af dine eksterne links, anmeldelser og omtaler generelt, fordi det vil påvirke, om hvorvidt Google finder det relevant at henvise til og vise dine resultater i deres AI-resultat.
Læs også, hvad Google selv har at sige om AI Overviews.
Hvordan kan du forberede dig?
Er du interesseret i, hvordan I kan forberede jeres website på Google AI Overviews, så den nye funktionalitet bliver jeres strategiske SEO fordel? Så vil vi anbefale, at du tager fat i din SEO-ansvarlige hos Web2Media eller kontakter os via nedenstående kontaktformular. Vi er klar på at tage en snak om fremtidens søgemaskiner, og hvordan I er stillet til den nye virkelighed, samt hvad vi kan gøre sammen for at være på forkant.
Du kan også holde dig opdateret via vores nyhedsbrev, hvor vi snakker om digital marketing og herunder også, når der er nyt omkring AI Overviews.