Førstepartsdata er nøglen til fremtidens succesfulde digitale marketing
Virkeligheden har ramt de store marketingkanaler Facebook og Google, og de opfordrer nu for alvor til fuld fokus på førstepartsdata og evnen til at sætte disse mere aktivt i spil.
En af Googles hovedoverskrifter for 2023 er: From Precision to Prediction. En æra, hvor vi kan måle effekten af hver indsats, er altså definitivt slut.
Den nye tid stiller store krav til vores evne til at strukturere kanalbudgetterne, og ikke mindst gøre plads til faste test. Vi kigger ind i en tid, der kræver et opgør med, hvad vi er vant til, som i den grad kræver mod. Vi skal turde lave nye indsatser på toppen af det eksisterende fundament. Og vi skal fremover finde beviserne på vores test i egne kunde- og salgsdata.
Der bliver i højere grad brug for en mere fleksibel og elastisk styring af dine kanalbudgetter. Vi har optimeret vores Allocate til også at medtage førstepartsdata, og vores nye og eksisterende kunder er virkelig godt stillet i forhold til de virksomheder, der ikke har lagret kanal-, performance-, branche- og attribueringsdata fra de seneste 10 år. I al beskedenhed tør vi godt vove at sige, at vi og dermed også du som kunde har en betydelig konkurrencefordel her!
Baggrund: førstepartsdata – hvad er det, og hvorfor er det vigtigt?
Fremover kommer værktøjer som Google Analytics ikke til at vise os sandheden ’out of the box’. Vi skal derfor forberede os på nødvendigheden af at kende de reelle salgstal og dermed samkøre førstepartssalgsdata med vores data fra marketingkanalerne.
Udover reelle omsætningstal vil vi anbefale dig til at dyrke dine kundedata. Du får stærke konkurrencemæssige fordele ved at vide mere om dine kunder. Hvad er tendenserne? Hvad køber de? Hvilke kunder er de 20%, der står for 80% af omsætningen? Hvordan får du flere af dem? Etc.
Jack Welch (CEO for GE) udtaler:
Hvordan forholder Web2Media sig til førstepartsdata?
I en lang årrække har vi brugt vores allocate-dokument på vores kunder. På den baggrund har vi indsamlet en lang række data, som giver os mulighed for at arbejde med modeller og indsigter, der kan forudse, hvordan vi kan og bør allokere vores budgetter i forhold til de forskellige marketingkanaler.
Det lidt nørdede – hvorfor sker det her nu?
Traditionelle identikatorer såsom tredjeparts-cookies og ID’er på enheder vil med tiden blive ubrugelige i en marketingsammenhæng. Det vil i sagens natur føre til, at granularitet og præcision af ’event-level’-konverteringsdata fortsat vil nedbrydes, og behovet for at se ind i en mere samlet form for måling. I takt med at vi fortsat også ser ind i flere regulativer og samtykker til at indsamle data og til at køre traditionel tracking, vil det være nødvendigt at se ind i, hvordan du kan udnytte dine egne indsamlede data mere optimalt.
Hvad kan vi se?
Hos Web2Media har vi igennem længere tid arbejdet med førstepartsdata. Derfor kan vi også allerede nu dele nogle af de indsigter, som vi har på vores kampagner. Generelt kan vi se, at når vi arbejder med datainput til Google Ads og Facebook, oplever vi et løft i performance – CTR, konverteringsrate og omsætning styrkes. Jo mere data, vi kan føde ind med, desto bedre – og jo mere optimeret din data er, desto bedre output vil du få ud af det. Det er derfor væsentligt, at du allerede nu tager stilling til indsamling og endnu vigtigere anvendelsen af førstepartsdata, hvis du ikke allerede har gjort det.
Har du brug for hjælp?
Er du blevet nysgerrig på, hvordan du kan komme i gang med at gøre brug af dine førstepartsdata? Lad os hjælpe dig med at se på dine muligheder.