Alle har en mening om dét at bruge influenter i sine kampagner. Nogen ser influenter som de rene reklamesøjler, man ’bare’ kan hyre ind, og så er lykken gjort. Andre kigger på langsigtede samarbejder, hvor man i fællesskab arbejder på at skabe forståelse om et produkt eller en ydelse. Men hvad er det vigtigste at have for øje, inden du går i gang med Influencer Marketing? Få fire af vores bedste tips herunder.
Tænk engang hvor hurtigt noget kan skifte navn og få sin egen scene. Tidligere arbejdede os, der er gamle rotter i marketingfaget, med ’ambassadører’. I dag kalder vi det ’Influencer Marketing’. Tankerne bag begge dele er de samme – kan vi finde nogen, der tør stille sig op på ølkassen og fortælle om vores brand, så det efterfølgende kan måles på både salg og omdømme, ja så har det faktisk været en ret god dag i marketingafdelingen.
Forskellen på det arbejde, som vi lavede for 10-15 år siden og i dag, er dog ret markant. For dengang var det en ’stor ting’, når vi skulle hyre en ambassadør. Der blev lagt masser af tid og kræfter i at finde den rette person, opsøge folk i netværket som måske kendte vedkommende og lægge en føler ud for at høre, om personen også kunne være interesseret den anden vej.
Den proces er speedet kraftigt op i de senere år med god hjælp fra de mange influent-agenturer, der gør det mere enkelt at lave aftaler med influenter og kendisser. Processen med både at finde og indgå kontrakt med ’et ægte menneske’ i markedsføringsøjemed er med andre ord blevet nemmere og hurtigere. Men når noget bliver nemt, skal man holde øjnene åbne.
For faren ved at det hele går så hurtigt er, at man som virksomhed glemmer nogle af de gamle dyder ved at finde den rette ambassadør for sit brand. Fx:
- Er der et godt værdimatch mellem min virksomhed og influenten?
Hvis vi er et brand, som sælger juicepressere og slår os op på sundhed – vil det så fungere, at vi laver et samarbejde med en ung influent, der går meget i byen og lever et hektisk ungt liv? Måske vil det fungere, men der kan også ske det, at vores værdier omkring sundhed får en tur i maskinen, fordi influenten fortolker ’det at være sund’ anderledes, end vi gør.
- Hvem samarbejder influenten i øvrigt med?
Hvis værdierne ellers er på plads, er det vigtigt at se på, hvem influenten i øvrigt samarbejder med. Er der nogen konkurrenter på banen? Fx hvis du har et smykkefirma, hvor produkterne ofte vil være de samme som konkurrentens, så vil det være en god idé at tjekke, om influenten tidligere har lavet noget med andre, der minder om det, du gerne vil have influenten til at lave. Vi ser også en del influenter, som arbejder med mere ’kinky’ brands, hvilket er fint – det skal der også være plads til. Men måske ønsker du ikke en kampagne for leverpostej dagen efter, influenten har fremvist forskellige typer af butplugs.
- Tjek hvor influentens følgere bor
Når du har fundet den rette influent og har set, at der er et godt værdimatch mellem dit brand og influenten, er det vigtigt, at du får tjekket influentens data. Man siger, at data ikke lyver, men hvis du ikke har de rette systemer til at tjekke data på forhånd, er det vigtigt at være vågen! Vi oplever det nemlig gang på gang, at virksomheder der har købt ind i en influent, som laver flot content, men hvor kampagnen ikke performer som ønsket i markedet – udelukkende fordi influentens følgere sidder i et land, hvor dine produkter ikke sælges. Vi ser tit influenter med en stor følgerskare i USA og Rusland. Overvej om det er markeder, der er vigtige for dig. Ellers vil det være en fordel at finde en influent, hvor mindst 85-90% af følgerne holder til i det land, du gerne vil udbrede budskabet i.
- Har du sikret dig rettigheder?
Uanset om du har valgt en influent med mange følgere i de markeder, du går efter, eller om du vælger en influent alene på baggrund af vedkommendes content, så sørg altid for at sikre rettigheder. Gerne i ca. 3 uger. På den måde kan vi annoncere indholdet med et mediespend i perioden efter opslaget er kommet ud. Vi har nemlig regnet på det. Se her:
-
Lad os lege, at din influent har 40.000 følgere. Du kan forvente at nå ud til ca. 50% af flokken. Det er lidt konservativt sat, men det er det, vi ofte ser. Influenten skal bruge ca. 10-15 timer på at indgå kontrakt, snakke brief, lave et oplæg, filme selve content-delen (gå efter at få en reel), få det godkendt hos dig og poste det. Hvis vi nu leger, at influenten skal have 15.000 kr. for sit arbejde – og vi dertil afsætter et mediespend på ca. 30.000 kr. efter reelen og skyder den afsted på Meta, ja så ser vi typisk, at du vil få omkring 1,5 millioner visninger. Kontra de 20.000 som du ville få, hvis du kun går ud via influentens eget netværk. Derfor er rettigheder vigtige. Også selvom de måske koster et par tusinde kroner at få med.
Hvad kan vi hjælpe med?
Hos Web2Media kan vi hjælpe jer gennem hele processen – eller blot de dele, som du ønsker, at vi hjælper med. Som altid kigger vi på jeres samlede forretning for at se, hvad der vil give mening i forhold til et samarbejde.
Vi rådgiver åbent og ærligt, og vi deler gerne opgaverne mellem os, hvis I selv ønsker en finger med i spillet. Vi kan slå de influenter op, I selv har fundet – eller vi kan finde nogen til jer ud fra de kriterier, vi på forhånd stiller op. Vi kan også hjælpe med den kreative del, hvis der skal bygges en kampagne ovenpå samarbejdet, så I har noget at hægte det hele op på.
Vi tror på langvarige relationer. Både til jer, men også til influenterne. Det er der, vi kan se, at vi kan rykke noget. Men vi hjælper selvfølgelig også gerne, hvis I blot gerne vil ud at dyppe tæerne og prøve influencer marketing af, inden I kan vurdere, om det er noget for jer.