Forbrugernes adfærd er markant ændret efter næsten et år, hvor mange har holdt sig hjemme for at mindske smittespredningen. Ingen tidligere begivenhed har fået onlinehandlen til at vokse så stærkt som coronakrisen, men er den ændrede adfærd varig? Det har vi undersøgt og dykket ned i hos Web2Media.
Onlinehandlen har haft medvind, efter den første corona-chokbølge lagde sig i foråret 2020. Lukningen af de fysiske butikker har nemlig tvunget mange butikskæder til at fokusere endnu mere på onlinehandel og tænke ud af boksen på kreative tiltag.
På købersiden er den ældre del af befolkningen blevet skubbet ud i onlinehandlen af frygt for at blive ramt af corona i det offentlige rum og som følge af butikslukninger. Dermed er der kommet en helt ny målgruppe i spil, som i højere grad vil handle online, selvom mange er vaccinerede, og samfundet åbner op igen.
Men kan den stærke medvind i onlinehandlen fortsætte?
Hos Web2Media forventer vi ikke, at onlinehandlen kan fastholdes på samme høje kadence som det seneste år. Vi har nu rundet 14 måneder, hvor corona har præget samfundet. Dermed har vi også de første måneder, hvor vi kan sammenligne med måneder lige efter coronaudbruddet i marts 2020. Her er det tydeligt at se, at vækstraterne aftager både i trafik og omsætning.
Når vi ser på tværs af 55-60 webshops, er den årlige vækstrate i trafik faldet fra +36% i januar 2021 til +7% i april 2021 (fra indeks 136 til indeks 107 i grafen nedenfor). I januar 2021 oplevede 35% af de udvalgte webshops et decideret fald i den årlige trafik. I april 2021 er det 60%, der oplever et årligt fald i trafikken sammenlignet med april 2021. Det skal ses i lyset af, at onlinehandlen for alvor rejste sig i april og maj 2020, hvilket giver et højt sammenligningstal. Derfor betyder det ikke, at det nødvendigvis går ’dårligt’. For mange betyder det en omstillingsperiode, hvor negativ vækst vil presse mentalt.
Billedet er endnu tydeligere på onlineomsætningen, der er faldet fra en vækstrate på 129% i januar 2021 til 22% i april 2021. Der fastholdes trods alt en højere vækstrate i omsætningen i april 2021 end i trafikken. Der er samtidigt færre, der oplever et decideret fald i forhold til april 2021. Andelen med negative årlige omsætningsvækst i april 2021 ligger på 43,64%.
Rent mentalt er vi bedre i medvind end i modvind. Derfor er det ikke ’sjovt’ at opleve tilbagegang eller dalende vækstrater vel vidende, at det er en normalisering ovenpå en unormal god periode i post-corona tiden. Er det kommet for at blive? Det kan meget vel blive en periode, hvor vi skal vænne os til et andet niveau end i 2020, og særligt når vi rammer Black Friday og julehandlen.
Vi sidder klar til en snak
Vil du gerne have vores skarpeste anbefalinger til, hvordan du griber ”den nye virkelighed” an? Eller har du brug for, at vi kigger ind i dine data og finder ud af, hvorfor din kurvstørrelse er faldene?
Hos Web2Media har vi mange års erfaring med strategi, tracking, rapportering, analyse og meget mere, og vi vil hellere end gerne hjælpe dig.
Tag endelig fat i os for en uforpligtende snak allerede i dag.