Kold og våd april påvirker salgstal
Med et omsætningsindeks på 105 lander april en anelse lavere, end hvad vi havde forventet. Til gengæld oplever vi en positiv tendens i vores indekstal for spend, som er stilnet af og er på det laveste (indekserede) niveau siden november 2023, hvor annonceringspriserne for alvor blev presset i vejret af Temu og Amazon.
Sæsonskifte lader vente på sig
Trods en stigende forbrugertillid og høj søgeadfærd i marts samt den købelyst, der typisk er en følge af udbetalingen af børne- og ungeydelsen samt overskyndede skat oplever vi en lavere indeks på omsætning end forventet. Vi havde forventet et indekstal på omsætning på omkring 110, men lander på et indekstal på 105. Meget tyder på, at et sæsonskifte lader vente på sig grundet en mere kold og våd april end vanligt. Varer som tøj, sko, sport og bolig/have er ikke på højde med den forudsigelse, som vi havde fremlagt ud fra marts måneds stigende søgeadfærd. Det betyder også, at vi har sænket vores forventninger til de næste måneder.
Som e-handler kan vi håbe, at maj måned byder på det sæsonskifte, som april måned snød os for, så vi i stedet i maj kan opleve et boost i online køb.
Trafik og transaktioner på højde med 2023
Sammenligner vi transaktioner og trafik ligger vi på samme niveau som sidste år. Trods stagnation i transaktioner og trafik, oplever vi en positiv tendens i forhold til niveauet af spend. Vi har siden november 2023 oplevet, at udgifterne til spend har været på en opadgående kurve, som har været en konsekvens forårsaget af mere aggressive internationale spillere som Temu og Amazon. Men det ser ud til, at indekstallet for spend i april er stilnet af, og spendniveauet ligger derfor på sit laveste indekserede niveau siden november 2023.
Forbruget afhænger af vejret
Der er flere faktorer, du som e-handler skal være opmærksom på i den kommende tid. Vi forventer, at vi de næste måneder fortsat vil opleve et positivt indeks, og indekstallene kommer til at ligge på samme niveau som sidste år. Det vil sige, vi forventer et indekstal på trafik på mellem 100-105.
Forsommeren byder ofte på et forbrug, der er afhængig af vejrsituationen. Sidste år oplevede vi fx et dyk i forbruget i juni op imod sommerferien, fordi vi have varmebølge (som er DMI’s betegnelse for varmt vejr, der endnu ikke har nået helt høje temperaturer til, der er tale om en regulær hedebølge). Der foretages færre online køb, når vejret er varmt, fordi forbrugerne hellere vil bruge tiden ved stranden eller generelt hellere vil være ude og nyde det gode vejr. Oplever vi i år igen en varm forsommer, vil vi i år igen mærke en reduktion i online køb.
Forsommerens fester er også kun lige startet, som typisk øger købelysten og forbruget i forhold til oplevelser, tøj og gaveartikler. Derfor er det også vigtigt for dig som e-handler med en tydelig tilstedeværelse, når søgningerne foretages.
Vær stadig opmærksom på teknikken
Du skal også stadig være opmærksom på de ændringer, der er sket i forhold til ’consent mode v2’ og de privatlivsindstillinger, som Google og Meta har rullet ud siden marts. Det er vigtigere end nogensinde, at man har styr på sin tekniske opsætning, og på hvordan man anvender målgrupper. Hvis din opsætning ikke er korrekt, mister du mulighederne for at ramme potentielle kunder bedst muligt.