Omsætningen er på et samlet indeks 105. Dermed ligger indeks under sidste års januar 2023, som lå i indeks 120. Fra Danmarks Statistik kan vi se, at forbrugertillidsindikatoren er på det højeste niveau siden februar 2022 (DST). Januar har også været positiv for mange af Web2Medias kunder.
Transaktioner er nede, men til gengæld er kurvene større end sidste år. Det matcher også med, at forbrugertillidsindekset på Danmarks Statistik er oppe.
Grundlæggende ser vi, at samme tendens som sidste år fortsætter i januar; en tendens, der viser, at de virksomheder, der har størst månedligt spend er i markant højere indeks på omsætning end dem, der har et lavt spend.
De største virksomheder er også i et højere konverteringsindeks, så der er en markant tendens i januar til, at de største virksomheder har vækst, mens de små stagnerer.
Det er en spredning, vi holder meget øje med. Der er nogle tendenser i forbrugeradfærd og teknologien, der arbejder med de største virksomheder:
- Tillid til store spillere i forhold til enkel retur og kvalitet.
- Udvalg – de største kan udnytte trafikken, fordi de kan præsentere forbrugeren for alternativer f.eks. på pris, som har en afgørende betydning i de tider, hvor økonomien er mere presset.
- Data – Google og Meta er mere og mere afhængige af data og belønner store mængder data med effekt og præcision. Det betyder at de mellemstore og mindre virksomheder skal være ekstra opmærksomme på at bruge det 1.partsdata, de har.
I forhold til dataudnyttelse, kan vi se, at virksomhedernes data (og overblik over samme) har en større og større betydning. Særligt førstepartsdata og evnen til at bruge dem i sin markedsføring udgør den væsentligste forskel i det man får ud af sin digitale markedsføring. Det skyldes at algoritmerne på de to største platforme hos både Google og Meta arbejder bedst med større mængder af data ind i deres algoritmer. De større virksomheder har bare mere data at give af - eller retter, de har evnet at stile det til rådighed til platformene - og derfor oplever de også en mere effektiv markedsføring.
Resultaterne i januar gør os generelt optimistiske for første kvartal. Vi skal holde øje med, at vi har en tidlig påske, der vil rykke på forbruget.
Vinterferien giver typisk give et boost til oplevelser og et fald i generelt forbrug, med mindre vi ser et vejrskifte sidst på måneden. En varm februar vil komme alt, der har med tøj, sport, hus og have til gode.
Påskeferien sidst i marts vil alt andet lige betyde, at bolig og have aktiviteter vil ligge tidligere end sidste år og derfor skal vi være helt klar til efterspørgsel nu med search og kampagner. Påsken er også et tidspunkt, hvor der er tid til research og overvejelseskøb og efter påsken, ser vi som regel et boost i møbel-, rejse- og bilkøb.
Tallene bag Web2Medias e-commerce-barometer
Web2Medias e-commerce-barometer bygger på data fra et bredt udsnit af Web2Media-kunder, hvis primære forretning er e-handel. Udviklingen i forhold til sidste år udregnes måned for måned for hver virksomhed, hvorefter der laves et gennemsnit af dette, hvilket gør, at ingen virksomheder vægter højere end andre. Til sidst har vi fjernet outliers inden for hvert indeks, hvilket giver os et trimmet gennemsnit, som kan bruges til at vise tendenser i udviklingen, hvilket også resulterer i, at der kan være et forskelligt antal kunder i hvert indeks.