E-commerce-barometer – marts 2024

I år er påsken faldet tidligt, hvor påsken falder den sidste uge i marts, som lukker en måned, der viser nogle interessante ting.

Med påsken følger ofte flere søgninger relateret til overvejelseskøb såsom møbler, biler og ting til hus og have. Påsken 2024 er ingen undtagelse. I vores barometer for februar forudsagde vi, at vi ville lande i et indeks på mellem 104-107 på omsætning. Vores forudsigelser holdt stik, og vi er dermed landet i et indeks 106 på omsætning og et indeks på 110 i sessioner. Dermed er de positive tendenser fra årets to første måneder fulgt med ind i den sidste måned af første kvartal i 2024.

Det overraskende for marts er, at indekset for transaktioner er på 97. Hvad fortæller det os? Det fortæller os, at når vi oplever et indeks på over 100 i omsætning, og et indeks på under 100 i transaktioner, så er den gennemsnitlige kurvstørrelse større i år sammenlignet med sidste år. Det kan der være flere årsager til:

  • Flere webshops tilbyder ikke længere fri fragt, men tilbyder i stedet først fri fragt, når du har nået et bestemt minimumsbeløb. Det kan betyde, at flere puljer der indkøb for at nå fri fragt, eller at fragten tæller med i kurvstørrelsen.
  • Det kan betyde, at prisen betyder mindre end tidligere, og forbrugerne dermed er villige til at købe de lidt dyrere alternativer igen.
  • Sidst, men ikke mindst, oplever de fleste generelt stigende priser, som også kan have en betydning for kurvstørrelsen.

Af de tre muligheder ovenfor er det meget sandsynligt, at det handler om faldende prisfølsomhed. Udviklingen i indeks for kurvstørrelse har været støt stigende i første kvartal efter have været stabil i hele 2023.

 

Det skal du være opmærksom på i april

April starter allerede i et højt indeks. Søgeadfærden i løbet af påsken udmønter sig dermed i køb.

For dig med en webshop, vil det være essentielt at få aktiveret alle dine nye permissions, så du er klar og aktiv med et effektivt retageting-setup.

Et effektivt retargeting-setup kræver, at du har 100 % styr på dine website events og dine privacy settings, som for alvor blev helt afgørende under udrulningen af Google Consent Mode version 2 den 6. marts. Vores erfaring fra udrulningen er, at de virksomheder, som allerede i forvejen havde styr på deres cookiesettings, oplever et minimum af udsving i trafik. Men ændringen kan betyde, at nogle events på dit website ikke måles mere og skal opsættes på ny. Efter consent mode er implementeret har det vist sig at være blevet afgørende at event teknisk er sat op i en bestemt rækkefølge.

April byder som oftest også på et sæsonskifte. Sæsonskiftet rammer dog i år først senere på måneden, fordi både kulde og regn har holdt godt fast. Måneden markerer også starten på en række måneder med mange familiefester – bl.a. forestående konfirmationer, som kan give et øget forbrug i gavekategorier såsom elektronik, smykker og andet.

Det er også i april, at eventuel udbetaling af overskydende skat falder i samme måned, hvor børnefamilierne også får børne- og ungeydelse den 20. april. Disse ting vil normalt give et boost til forbruget. Derfor vil er vores forventning, at april vil lande i et gennemsnitligt højt indeks – formentlig op mod indeks 110-114. Holder vores forventninger mon stik?

Skal vi hjælpe med at vækste din digitale forretning?