E-commerce-barometer – februar 2024

I år er skudår. Det betyder således også, at februar er en dag længere end sidste år. Vi har testet, om hvorvidt det rykker på vores indeks. Og det har vist sig, at den ene dag giver os et nøk op på +1. Vorres samlede omsætningsindeks for februar er på 106 sammenlignet med februar sidste år. Havde februar i stedet kun haft de ”normale” 28 dage, så var vi endt med et indekstal på 105. Vi har dog valgt at vise februar, som den er – dvs. med én ekstra dag og det hele.

Vi startede februar med et lidt lavere indeks, men der har været fin aktivitet i markedet efter vinterferien, hvilket samlet set, betyder, at vi lander på et positivt resultat på indeks 106 for omsætning, mens vi lander på et indekstal på 107 for trafikken.

Samtidig vil der være mange virksomheder, der har kunnet mærke stigende annonceringspriser. Det kan også ses i vores indeks for spend, som i februar er på 109 sammenlignet med februar 2023. Uanset hvilken branche vi arbejder med, kan vi se et markant pres i januar og februar fra Temu og Amazon. Det presser annonceringspriserne op, og den nye konkurrencesituation er noget, som alle i dansk e-commerce bør have en opmærksomhed på.

Hvad skal man være opmærksom på i marts?

Folk vil i haven i marts, og det skaber altid ekstra efterspørgsel på hus, have og værktøj. Med en påske, der i år ligger tidligt, vil det sandsynligvis også betyde et tidligere fokus på sæsonskifte fra vinter til forår end andre år, hvor påsken først ligger i april.

Påsken er også interessant i forhold til den søgeadfærd, feriedagene skaber. I påsken planlægges ferier og ture, og der er overskud til at kigge på større overvejelseskøb såsom biler og hvidevarer. Alt efter branche skal man være meget opmærksom på at være have en god tilstedeværelse, når kunderne søger.

I forhold til tøjbranchen så er marts en måned, hvor temperatur og nedbør kan påvirke sæsonskiftskøb. Men typisk sker skiftet tidligere i børnestørrelserne, fordi mange gerne vil være forberedte. Sælger du derfor børnetøj og -sko, så er det en god idé at være på forkant allerede nu med de varer, som hører sig foråret til.

Vores forventning er, at marts vil vise en moderat spredning over brancher, og at et godt vejr vil booste omsætningen, mens en kølig marts vil betyde, at april får mere salg – særligt tiden lige efter påskeferien.

Omsætningsmæssigt er forventningen for Web2Medias kunder, at de i gennemsnit vil være 4-7 point over sidste års indeks for marts. Lad os se, om den forudsigelse er korrekt, når måneden er omme.

Skal vi hjælpe med at vækste din digitale forretning?