COVID-19 indsigter: Tendenser og anbefalinger

Lige nu befinder mange forretninger sig i et ukendt og omskifteligt terræn, hvor det kan være svært at gennemskue, hvad der er op og ned. For blot en uge siden så vi, at alt ændrede sig fra den ene dag til den anden, sådan at virksomheder hurtigt skulle sadle om for at styre forretningen sikkert videre.

Web2Medias fornemmeste rolle er i denne tid at hjælpe digitale forretninger med at tilpasse sig situationen. Derfor er vi løbende i tæt kontakt med alle kunder, forretningsforbindelser og europæiske netværk, Dall International, for at få værdifulde indsigter på området.

Disse indsigter vil vi løbende dele med dig for gode råd til at styre din digitale forretning sikkert igennem karantæneperioden, uanset om dit mål er direkte salg online (B2C) eller flere leads til salg (B2B).

Lyt med i video øverst på siden, og læs videre her i indlægget, når vores direktør, Allan, giver dig en generel status efter uge 1 med COVID-19. Her får du også konkrete B2C (Commerce) og B2B (leadgeneration) anbefalinger for indsatser og prioriteter for din forretning og marketing.

Hold dig løbende opdateret på området ved at tilmelde dig vores COVID-19 indsigter:

Nuværende tendenser i det digitale landskab

Hvordan ser det digitale landskab så ud efter den første uge med drastiske, men nødvendige ændringer?

  • Eksplosiv adfærd i søgemaskinerne. Brugerne søger informationer som aldrig før, både privat- og arbejdsrelateret, pga. øget hjemmearbejde samt et større behov for at fordrive tiden og aktivere børn online.
  • Generelt flere impressions, men lidt færre klik relativt set (vi browser mere).
  • En digital omdannelse, hvor forretninger tager et kvantespring i digital tilpasning for levering af ydelser på en ny og innovativ måde
  • Video er førende format for konsumering af digital tid. Bl.a. Youtube og livestream vinder frem i alle målgrupper
  • Overload af Corona-relaterede informationer - heriblandt meget som ikke er værdiskabende
  • Virksomheder, der åbenlyst forsøger at lukrere på Corona, kommer i modvind
  • Hjemmesider med serviceinfo om bl.a. gratis hjemmelevering konverterer 3 gange så godt
  • Fald i konverteringsrater (CR)

 


Vores italienske samarbejdspartnere og forretningsforbindelser ser de samme tendenser, der jo er nogle uger “foran” på indsigter og udvikling afledt af Corona. For betalt annoncering gælder følgende tendens på tværs af landegrænser:

  • Prisen for 1.000 visninger (CPM) og pr. klik (CPC) falder med op til 20%, da konkurrencen falder fra andre annoncører, der holder igen qua den usikre fremtid (til din fordel).
  • Prisen for leads (CPL) generet fra lead ad-formatet fra Facebook og LinkedIn falder mellem 30-50%. Dette skyldes den tilsvarende lavere konkurrence og brugernes interesse for ny viden og adfærd omkring informationssøgning.

Dog har både vi og vores italienske forbindelser en formodning om, at det digitale salg kommer tilbage på normalt niveau igen, når borgernes indledende chok har lagt sig.

Kigger man på FDIHs nylige analyse, kan vi se et blandet billede, der dog stadig tegner lidt usikkert med en skarpere udvikling de seneste dage - om end det digitale holder hånden under mange forretninger i denne tid - selvom dem med fysiske butikker selvsagt er hårdest ramt:

10 generelle anbefalinger

På baggrund af det nuværende digitale landskab har vi samlet nogle generelle anbefalinger, som gør sig gældende på tværs af brancher og forretningstyper (B2B såvel som B2C):

  1. (Om)prioritér og fokusér på mid- og lower funnel kampagner. Justér måske dit target ROAS. Der er masser af salg at samle op derude. Det koster mere på kort bane, men kan være meget værd på lang sigt.
  2. Fokusér samtidigt dine indsatser på opsamling permissions og brugere, der allerede har interageret med din virksomhed samtidig med, at du opsamler permissions via lead ads på Facebook, LinkedIn og Google.
  3. Stop ikke kampagner og annoncering, men tilpas budskaber til den aktuelle situation og monitorér dagligt udsving.
  4. Øg tiltag, der støtter op om den danske sundhed og økonomi. Pas desuden på dit brand ved at synliggøre dette i din marketing, eksempelvis i nyhedsbreve og på sociale medier.
  5. Undgå at nævne “Corona” i din kommunikation samt at lukrere på epidemien.
  6. Identificér målgruppens primære og basale behov i den nye situation og forsøg at understøtte disse (se eksempler længere nede).
  7. Øg kommunikationsniveauet via nyhedsmails og sociale medier. Fortæl om ekstra tiltag, der tilgodeser målgruppens nuværende behov.
  8. Genaktivering af e-mailliste med serviceinformationer og specialtilbud, som er højaktuelle (her og nu)
  9. Skab indhold, der servicerer målgruppen i den “nye” købsrejse
  10. Flyt marketingbudget fra offline til online og allokér en buffer, til markedet igen er normaliseret.

 

Specifikt for B2C og E-commerce

På B2B-området oplever mange en forøget ROAS grundet den øgede browser-adfærd og faldende konkurrence. Nogle råd til disse forretningstyper er:

  • Identificér din målgruppes primære udfordringer, behov og hindringer i køb. Tilbyd nye services, der løser disse såsom øget information om levering, ombytning og ekstra tiltag.
  • Opsaml permissions og opbyg e-maillister via lead-ads på Facebook og Instagram (tilbyd f.eks. rabatkode). På den måde opbygger du dit eget medie for yderligere og dermed billigere kommunikation i målgruppen fremadrettet.
  • Synliggør din serviceinformation omkring ændret kundeservice eller justeringer på din hjemmeside. Brug f.eks. popup, nyhedsmails og opslag på sociale medier.
  • Forlæng returretten og øg leveringsservices (f.eks. gratis fragt og “pakke må stilles”).
  • Lav tilbud og særlige rabatter på produkter, der gør danskernes hverdag nemmere og mere underholdende. Lav evt. en dedikeret kategori/kampagne, hvor disse produkter er samlet, og fremhæv dem i hjemmesidens megamenu, søgeresultater og forside.
  • Skriv flere nyhedsbreve med tilbud og evt. blogindlæg med gode ideer til målgruppen ift. tidsfordriv (underholdning, lege, kreativitet og hjemlig hygge)
  • Benyt video og livestream

 

Specifikt for B2B og leadgenerering

Traditionelle marketingdiscipliner for virksomheder, der sælger til virksomheder, er udfordret. Messer, møder og større networking events bliver aflyst, og virksomhederne må tænke i alternative muligheder online. Nogle anbefalinger til B2B-forretninger:

  • Flyt møder online via værktøjer som Microsoft Teams, Zoom og andre videomøde tools
  • Vær til stede med en ekstra hjælpende hånd til de udfordringer, som målgruppen står over for
  • Overvej at tilbyde gratis sparring eller hjælp til dine leads og kunder
  • Synliggør dine tiltag via nyhedsmails og opslag på sociale medier. Øg gerne frekvensen af nyhedsmails, men vær 100% relevant og klar i dine budskaber, da din målgruppe i øjeblikket oplever informationsoverload via mail og sociale medier
  • Fokusér på at opbygge pipeline af leads via indhold, som de har brug for og søger efter netop nu
  • Producér flere guides, whitepapers eller videoer, som kan imødekomme den øgede browser-adfærd

Få flere anbefalinger via vores nyhedsbrev

Med dette indlæg er det som nævnt vores mål at komme med anbefalinger til digitale indsatser, du bør prioritere gennem den kommende tid. Vores rolle er at hjælpe digitale forretninger bedst muligt gennem den uvante situation. Derfor deler vi løbende denne type viden gennem nyhedsmails og vil inden for den kommende uge dykke længere ned i anbefalinger ud fra nøgle- og benchmarktal. 

Har du brug for hjælp eller sparring om dine prioriteringer, er du også mere end velkommen til at kontakte os via formularen nedenfor. Så står vi klar med flere indsigter og anbefalinger - helt kvit og frit.

Kontakt os her og få sparring om din situation: