Det er længe siden det gamle ordsprog om, at nød lærer nøgen kvinde at spinde, har været så aktuelt for erhvervslivet som nu. Der er nemlig opstået en ændret adfærd i forbrugernes købsmønstre, som afspejler sig i en række spændende tendenser og muligheder, der kan sikre virksomheders fremtid - også din.
Det handler om convenience - så kort kan det siges! Det skal være nemt og bekvemmeligt (de danske ord for “convenience”) at være forbruger, og fra de første varer lægges i kurven, til de sættes på dørtærsklen, skal der ikke gå mange dage – eller timer. Amazon er en mester i at anerkende og tilpasse sig forbrugernes behov, og netop det har gjort virksomheden til et af verdens mest værdifulde selskaber.
Men en ting er begreber som “convenience”. En anden ting er at føre værdifulde services ud i praksis for både kunder og virksomheder, så der skabes reel omsætning med øget bundlinje - selv i en svær tid.
Læs med, når jeg her giver dig et indblik i de tendenser, Web2Media har observeret under COVID-19, så du i fremtiden – med inspiration fra Amazon og andre store marketplaces – kan tilpasse din forretning til forbrugernes behov for øget convenience, der samtidig sikrer en konkurrencedygtig fremtid.
God service sikrer relevans og markedsposition
COVID-19 har forandret vores verden markant, men alligevel forsøger forbrugerne stædigt at fastholde tidligere rettigheder. Hvorfor begrænse os, hvis vi kan få det, vi plejer? Den tankegang er virksomheder nødt til at tilpasse sig, og derfor gentænke services, som imødekommer forbrugernes uændrede behov.
På verdensplan er Amazon kvantespring foran konkurrenterne, når forbrugernes behov skal imødekommes. De har givet dem mulighed for kun at shoppe ét sted og samtidig sikret både nem, hurtig og effektiv levering af varerne. Det er convenience, kunderne kan forstå, og det kan mange virksomheder lade sig inspirere af.
De nye omstændigheder gør, at virksomheder må tænke i baner, der imødekommer kundernes behov for convenience i langt højere grad end tidligere. Det er nemlig på den måde, der kan skabes en konkurrencedygtig forretning, som er fremtidssikret i en verden, hvor landegrænsers betydning for fysisk handel ophæves til fordel for handel online.
Behovet for convenience stiger:
Eksempler på gentænkning af produkter og services
Når jeg kigger nærmere på de virksomheder, som søsætter nye tiltag og services, ser jeg, at det ofte er virksomheder, der ikke tidligere anerkendte kundernes behov for convenience, som i særlig høj grad gentænker sine services.
Nu har omstændighederne imidlertid tvunget dem til at kaste sig ud i helt nye muligheder med det incitament at fastholde deres markedsposition og berettigelse hos kunderne. Hvordan? Gennem god service! Det skal være nemt for kunderne at købe.
Gode eksempler:
- Vin flyves ind med drone til gæster på et karantæneramt krydstogtskib
- Gågader og handelsstandsforeninger går sammen om hjemmelevering til kunderne, så de ikke skal komme ned i en lukket butik
- Lokale bryghuse sælger online med hjemmelevering
- Bilhandlere og værksteder tilbyder på nye måder online handel og afhentning/udbringning af biler, som skal til service
- Online møder er pludselig mulige at holde, selvom det tidligere var absolut nødvendigt at ses fysisk
Det er ikke kun fysiske butikker, der har oplevet, hvordan forbrugernes adfærdsmønstre har ændret sig. Under COVID-19 har onlineshops som Nemlig.com oplevet så stor efterspørgsel på online indkøb af dagligvarer, at de ikke kunne følge med til trods for en allerede planlagt strategi om gradvis indtrædelse i danskernes købsvaner.
Jeg ser derfor flere positive tendenser, som rykker de ”traditionelle” virksomheder til et andet niveau. Ved at sætte øget fokus på forbrugernes behov kan virksomheder møde kunderne i en ny relation og på en simpel og hurtig måde give dem de varer og services, som efterspørges.
Sådan imødekommer du forbrugernes behov for convenience
Overalt er det tydeligt, hvordan forbrugerne støtter det lokale erhvervsliv og gør en stor indsats for at bakke op om virksomheder, de har en personlig relation til. Virksomheder, der kender kernemålgruppen, fokuserer på fastholdelse af trofaste kunder gennem loyalitetsprogrammer og services, hvor convenience igen er central for strategien om øget kundelivstidsværdi (CLV).
Men hvordan identificerer virksomheden denne kernemålgruppe for derefter målrettet at kommunikere og markedsføre sig selv til denne gruppe? En mulighed ses via segmentering - lær hvordan ved at downloade dette webinar:
Kort sagt skal virksomheder i langt højere grad end tidligere udnytte data til at lære kernekunderne endnu bedre at kende. Det skaber grobund for en styrket relation til kunderne, når virksomheden kan målrette nye services og tiltag direkte. Gennem øget kommunikation kan virksomheden vise kunderne, at de både er værdsatte og samtidig imødekomme behovet for convenience.
Gør det nemt at være forbruger
Den tankegang lægger sig fint i forlængelse af Donald Trumps America first, for mange af de forandringer, der opstår i disse dage, er nemlig bekvemmelige i en travl hverdag. Nu slipper vi pludselig for at bruge den samme mængde tid på at handle ind, shoppe tøj, købe ny bil eller køre mellem møder på tværs af landet.
Alt den tid har forbrugerne fået foræret til deres fordel, så med en forventning om, at varerne lander på dørtrinnet, umiddelbart efter de er klikket i kurven, købes der online som aldrig før. Forbrugerne forventer nemlig, at deres behov stadig kan udfoldes, selvom de sidder hjemme. Det er deres ret, og virksomhederne må understøtte den ret med øget convenience.
Tænk og flyt mere af købsrejsen digitalt
Det digitale er den røde tråd i de ændringer, vi ser for tiden. Den fysiske hverdag er med ét gjort digital, og det samme gælder forbrugernes købsrejser.
Eksempel: Hos Autouncle ser man, hvordan møder mellem bilkunder og bilforhandlere i dag oftere finder sted online. Kunderne vil gerne diskutere et bilkøb, men foretrækker i højere grad at gøre det over Skype eller Facetime.
Tendensen fra Autouncle ser jeg også hos mange andre virksomheder. Selvom et fysisk møde ikke finder sted, devaluerer det ikke en vares popularitet hos forbrugeren, så længe det er nemt at tilgå den.
Hos Web2Media tror vi på, at disse tendenser også fremadrettet vil være en del af forbrugerens ønske om en fleksibel og nem kunderejse. Derfor må virksomhederne gentænke den købsrejse, de ønsker at sende deres kunder ud på og i stor udstrækning gøre dele af den digital.
Øget markedsandel: Sådan fremtidssikrer du din virksomhed
På baggrund af ovenstående observationer om digitale tendenser under COVID-19 ser vi, hvordan virksomheder i høj grad kan skubbe til måden at tænke produkter og services på for at fremtidssikre, fastholde og endda øge deres markedsandel.
Det skal gøres nemt for forbrugerne at handle og købe varer. Virksomheder, der arbejder målrettet mod øget convenience, har større sandsynlighed for at blive konkurrencedygtige spillere med en sikker fremtid på markedet end virksomheder, der ikke gør. Samtidig åbner et skifte til online handel også for at konkurrence med udenlandske mastodonter som Amazon og Google Marketplace.
Vi anbefaler, at din virksomhed kigger ind i disse fremtidstendenser for at være fremtidssikret:
- Flyt største del af købsrejsen online
Købsrejsen har altid været vigtig, men i takt med, at også den digitaliseres i stor udstrækning, er den ikke blevet mindre relevant at forstå. Gennem data er det muligt at reagere her og nu på kundernes køb, målrette løbende og dermed optimere relationen til kunden, som derfor altid bliver præsenteret for relevante varer. Det modner købelysten og forkorter tiden fra overvejelse til konkret aktion, når det bliver nemt for kunden at handle den rigtige vare, på det rigtige tidspunkt, på den rigtige måde.
- Convenience-first med levering til døren
Hjemmelevering er en vigtig tendens, der understreger forbrugernes behov for convenience. Selvom vi endnu ikke er nået til “Click And Collect” her i landet, kan flere virksomheder med fordel overveje mulighederne. IKEA har stor succes med at imødegå brugernes ønske om nem afhentning og levering. Her kan kunderne købe online og efterfølgende ”collecte” i deres lokalområde på et fastsat tidspunkt. Nemt, hurtigt og bekvemmeligt at tilpasse en travl hverdag.
- Ryk møder og produktpræsentationer online
De fysiske møder med kunderne vil altid være relevante, men også her har et digitalt skifte fundet sted. Nu kan møder og produktpræsentationer i højere grad udføres online, og for mange vil det være en bekvemmelig måde at afvikle både møder, handler og præsentationer på.
Gentænkning af onlinehandel sikrer virksomheders fremtid
I en tid hvor kunderne ikke automatisk træder ind i butikken for at købe, bliver det nødvendigt at tænke digitalt for at fremtidssikre din virksomhed. Under COVID-19 er det blevet endnu mere tydeligt, hvordan forbrugernes ønske om øget convenience med nem onlinehandel i hverdagen og varer leveret på hjemmeadressen har sat nye tendenser i gang.
Det har tvunget mange virksomheder til at gentænke deres services, genfinde kernemålgruppen og sende deres forretning ud på en digital dannelsesrejse. Det er nødvendigt med sådanne tiltag for at fremtidssikre virksomheden og opretholde en konkurrencedygtig position, som både under og efter krisetider står solidt på markedet med en stærk kundegruppe i ryggen.
Har du brug for flere råd til at fremtidssikre din virksomhed?
Hos Web2Media får vi dagligt indsigt i tendenser, som kan fremtidssikre virksomheder. Dem vil vi gerne dele med dig i vores nyhedsmail, som du kan tilmelde dig herunder.
Når du tilmelder dig vores nyhedsmail, vil du kun få nyheder, der er relevante for dig. Det er nemlig vores ønske at hjælpe din forretning med fortsat drift og salg efter regeringens opfordring til forbrugerne om at blive i hjemmene.
Vi giver dig uforpligtende sparring om din virksomheds muligheder
Hos Web2Media følger vi naturligvis myndighedernes anvisninger og yder hver dag en ekstraordinær indsats for at bistå virksomheder med at komme bedst mulig igennem Corona-krisen. Vi står derfor også klar til at hjælpe dig med dine udfordringer.
Har du brug for vores hjælp? Vi giver dig uforpligtende sparring på, hvordan din virksomhed kan fremtidssikres gennem de tiltag, vi har præsenteret for dig her i indlægget. Vi kan gå i gang, så snart du har udfyldt formularen herunder.