Har du nogensinde overvejet, hvor mange af dine kunder i butikken eller besøgende hos dine forhandlere, som har set en af dine annoncer på Meta inden for de seneste 1-7 dage? Med Metas offline konverteringssporing kan du måle effekten af, hvad din annoncering på Meta har af indvirkning på dine offline konverteringer. Smart, ikke?
Hvorfor er det en god idé?
Offline konverteringssporing er designet til at nedbryde kløften mellem online annoncering og offline salg. Det giver muligheden for at spore og måle effektiviteten af Meta-annonceringen på bl.a. salg i de fysiske butikker. Denne funktion kan være med til at give dybere indsigter i kampagner, og ikke mindst en større nøjagtighed i det faktiske afkast (ROI) i et omnichannelperspektiv.
3 hurtige fordele:
- Bedre attributionsnøjagtighed på online touchpoints.
- Dermed også et større indblik i kunderejsen fra online annoncering til offline kanaler.
- Og Større mængde kundedata der vil styrke algoritmen og dermed Metas budmotor.
Hvad kræver det af mig?
Først og fremmest er det vigtigt, at du har mulighed for at indsamle data på både online besøgende på webshoppen med Meta Pixel/Conversion API og på dine butikskunder med fx en kundeklub. Hvis Meta skal kunne genkende et køb fra en butik, skal der være et id eller et parameter, de kan genkende på deres egne kanaler (Facebook eller Instagram). Ofte vil det være ud fra en e-mail eller et telefonnummer.
Dernæst skal dine salg fra butikkerne struktureres og sendes til Meta i det korrekte format. Meta har et eksempel på korrekt struktureret data i event manageren, som kan tilgås i en CSV.-fil.
Eksempel:
phone | fn | ln | zip | ct | country | event_name | event_time | value | currency | |
jjensen@fb.com | +45 12345678 | Jens | Jensen | 8000 | Aarhus C | DK | Purchase | 2019-03-26T18:28:00Z | 500 | DKK |
Til sidst skal du oprette et offline hændelsessæt i Meta Business Manager. Det kan du læse mere om her.
Husk: Du kan med fordel planlægge et automatisk upload samt overvåge og valider det upload, der sendes til Meta i Metas Business Manager.
Det er vigtigt, at du sikre dig, at de indsamlede offline-konverteringsdata er i overensstemmelse med Metas retningslinjer og politikker.
Stadigvæk ikke overbevist?
Vi befinder os i en tid, hvor der lægges røgslør og reguleringer over vores sporing og tracking, når vi måler med pixel, cookies eller URL-parametre. Det er helt fair, at der skal være en beskyttelse over brugerens privatliv, men det betyder også, at vi som annoncører bliver mere afhængig af den data, vi får lov til at bruge fra vores kunder.
Førstepartsdata bliver med andre ord nøglen til fremtidens succesfulde digitale marketing, og derfor kan det være en god idé at udnytte det fulde potentiale af den kundedata, vi har mulighed for at bruge. Med andre ord, så lad os måle og evaluere vores digitale annoncering på KPI’er, der har værdi for HELE jeres omnichannel-forretning, fordi det er data, vi altid har til rådighed.