Er du klar til black friday? Fredagen, som sidste år var danmarkshistoriens største shoppingdag nogensinde
I år falder den "sorte" fredag d. 24. november. Og for at ride med på shoppingbølgen skal vi i gang med at planlægge kampagner i god tid. Vi skal være på forkant sammen – det vil vi gerne hjælpe dig med at hjælpe os med.
Herinde på bloggen kan du læse om forbrugeradfærd før, under og efter black friday – og om at spille på alle heste.
Når du har tygget på det, anbefaler vi, at du tager fat i din rådgiver, så strategien kan komme i hus.
Forbrugeradfærd: Black friday går ikke ud over julesalget
Vi hører ofte om dem, der synes, at black friday er både godt og skidt. Og vi kender bekymringerne:
Mister du nu penge ved at give for høje procentrabatter til black friday? Eller føler du, du skyder dig selv i foden op til julesalget?
Hos Web2Media taler vi af erfaring – og "af data". Og den siger, at du kan tage det roligt.
Vi ser en trend i forbrugeradfærden: Black friday har ikke entydige negative effekter på julesalget i løbet af december. Tilbudsfredagen koster ikke noget for julesalget, men det koster dog ofte noget i ugen op til black friday. Det sker dog, uanset om du selv er med på den sorte fredagsbølge eller ej. Mere om det længere nede.
Black friday er et fasttømret indslag i forbrugernes bevidsthed
Der er et "gap" i ugen op til black friday, fordi forbrugerne afventer dagen. Det er stilhed før stormen.
"Den sorte fredag" er blevet et fasttømret årligt indslag i forbrugernes bevidsthed. De er fra tidligere år blevet vant til at svinge dankortene, til de bliver rødglødende på denne fredag.
Tænker man sig lidt om og lægger den rette black friday-(og julesalgs)-plan, så betyder det faktisk også, at du som webshopejer ikke behøver lægge dig fladt ned på maven og stikke tårnhøje rabatter ud til højre og venstre.
Når forbrugerne nu står klar til at trække dankortet som en skarpladt pistol, kan vi spille på deres forventninger til dagen.
De er klar til black friday-dagen, uanset om du er.
5 hurtige om black friday
1. Black Friday er oprindeligt en amerikansk tradition
Inden for de seneste par år er flere og flere danske butikker og e-butikker begyndt at afholde black friday. Det er en amerikansk tradition, som går ud på at holde stort udsalg med gode tilbud fredagen efter det amerikanske thanksgiving.
2. Black friday er den største shoppingdag i Danmarks historie
Ifølge Dansk Erhverv handlede danskerne for over 2 mia. kr. på black friday 2016. Det gør dagen til den største shoppingdag nogensinde i Danmarks historie. Den overgår tilmed de store shoppingdage før jul og påske.
3. Webshopejernes nye juleaften
Danskerne er blandt dem, der handler mest online i verden. Derfor står e-handlen for en stor del af omsætningen af den samlede handel. Helt præcist 12 % af den samlede omsætning (altså 236 mio. kr.) med Dankort foregik online på black friday sidste år.
4. Black friday vokser i forbrugernes bevidsthed
Ifølge Dansk Erhverv kendte fire ud af fem til black friday i 2016. Det er en markant stigning fra 2015, hvor kun omtrent halvdelen kendte dagen. Dagen er ved at etablere sig som en stor og attraktiv shoppingdag for forbrugerne.
5. Hvad med lillebroren cyber monday?
Mandagen efter black friday kommer cyber monday. Det er endnu en shoppingdag med særlige tilbud i e-handlen. Cyber monday er mindre populær og mindre kendt end black friday, men for webshopejere er det stadig vigtig at være forberedt på dagen.
Spil på alle heste til black friday – husk at skabe second conversions
Vi anbefaler, at du præsenterer dig markant på dagen, kommunikerer dine budskaber på de betalte kanaler og udarbejder tilpassede og timede annoncer. Kort sagt: Få sat alle kanaler i spil!
Spørgsmål, du bør stille dig selv:
- Hvad er dine målsætninger for black friday?
- Hvilke tilbud og rabatter skal du stille med?
- Skal du tilbyde en lavere rabatprocent og i stedet en give away, f.eks. 20 %, fri fragt + julegave?
- Skal du lancere en konkurrence, som du bruger til leadopsamling til nyhedsbrevet?
.På black friday må du gerne kræve noget mere af dine kunder
Det er en oplagt mulighed for second conversions, f.eks. leadopsamling gennem nyhedsbrev. Black friday giver anledning til at pushe dit nyhedsbrev, selvom det alle årets andre dage kunne virke for "pushy". Men får du kunder og leads ind i folden under black friday, åbner du muligheden for at sælge igen til december.
Føler du dig inspireret? Husk at være ude i god tid!
Hiv gerne fat i din rådgiver med det samme eller tag kontakt til os – og helst senest i september og oktober.
Du er også velkommen til at læse mere om, hvordan du booster din black friday-omsætning herinde på bloggen.
Det giver ekstra udbytte at have tænkt det hele ekstra igennem. Og husk, vi er sporhunde – vi tager dig ved hånden og hjælper dig på rette (og strategiske) vej frem mod black friday.