Bevar kontrollen over dine produkter vist i Google Shopping

Den 30. september skiftede alle Google Merchant Center-konti over til Merchant Center Next. Brugte du Google Merchant Center før, er du derfor automatisk kommet over på denne nye version med dens tilhørende features.

Okay, men hvad er Merchant Center egentlig?

Kort sagt: Det er der, hvor din produktdata bliver behandlet, inden den sendes videre til Google Ads for brug i annoncering. Produktinformationerne kommer fra dit Google Shopping-feed, som herefter gør det muligt at vise dine produkter i Google Shopping.

En ny ”smart” funktion – men vær opmærksom

En af de automatiske funktioner, der nu er blevet slået til, er at Google ”scraper” din webshop og selv kan tilføje produkter fra din hjemmeside til Merchant Center.

Det kan umiddelbart virke smart – flere produkter i Google Shopping betyder vel flere salg?

Ikke nødvendigvis. For der kan være flere grunde til, at disse produkter ikke er gjort tilgængelige for Google Shopping:

  • Måske sælger du varer, som det er ulovligt at markedsføre – fx våben i en jagtbutik.
  • Du ønsker ikke at vise produkter med lav eller ingen fortjeneste.
  • Eller måske er der kun få størrelser tilbage af et produkt, der er svære at sælge.

Når Google automatisk tilføjer produkter, som du normalt ville undlade, kan det altså ramme dig på rentabiliteten af dine annoncer.

Du kan risikere at blive straffet, selvom du ikke selv har gjort noget

Vær særligt opmærksom på produkter, som ikke er lovlige at markedsføre i Google Shopping. Du risikerer straf fra Google, selvom det faktisk var dem, der automatisk tilføjede dem til at starte med. Det må siges at være knapt så smart.

Straffen kan være meget forskellig, men i værste tilfælde, kan din Google Ads-konto blive midlertidigt suspenderet. Skulle det tilfældigvis ske midt i e-commerce højsæsonen, vil det komme til at gøre ondt. Så sørg for at have styr på, at det kun er de rigtige produkter, som bliver vist.

Er du allerede kunde hos os?

Så behøver du ikke bekymre dig – vi har taget stilling til funktionen ud fra vores dialoger og jeres produktudvalg.

Hvad gør du, hvis du ikke er kunde?

Vi har lavet en simpel guide til, hvordan du slår den automatiske opsamling fra, så du kan bevare den fulde kontrol over, hvad der bliver vist i dine Google-annoncer.

Sådan deaktiverer du automatisk produktvisning via Merchant Center Next

1. Gå ind på forsiden af Google Merchant Center Next og klik på tandhjulet øverst til højre.

2. Klik på Datakilder / Data sources.

 

3. Se om Google henter produkter fra webshoppen, som ikke er i dit feed. Hvis der ligger produkter, skal du klikke på de tre prikker i højre side.

 

4. Klik på "Stop med at administrere produkter". Så stopper Google fremadrettet med at hente produkter udenom dit feed.

 

Har du spørgsmål eller brug for hjælp?

Så er du altid velkommen til at kontakte os på hej@web2media.dk eller på 71 99 00 11.

Skal vi hjælpe med at vækste din digitale forretning?