Mobile betalingsløsninger som MobilePay styrker ikke kun konverteringsraten på mobilen – appen løfter også konverteringerne fra desktop. Læs mere om mobile betalingsløsninger som forretningskritisk konverteringsoptimering her.
Mobile betalingsløsninger gør online betaling nemmere og hurtigere.
Siden 2013 har MobilePay gjort det nemmere for danske forbrugere at handle online på mobilen. Og vores dugfriske e-handelsanalyse fra 2018 viser, at betalingsløsningen ikke kun booster danskernes købevillighed på mobilen, men også på computer.
Det er langt nemmere at betale ved at swipe til højre end ved at indtaste kreditkortoplysninger. Mobilen er altid lige ved hånden, kreditkortet ligger ude i entréen.
Så hvad sker der, når en almindelig dansk webshop implementerer MobilePay som betalingsløsning på webshoppen? Så stiger konverteringsraterne – faktisk op til over det dobbelte for nogle kanaler. Dét viser vores databaserede analyse på baggrund af 100+ repræsentative webshops.
Dataanalysen viser, at hvis kunderne kan betale med MobilePay fra mobilen, så er konverteringsraten i gennemsnit over 150 % højere end for webshops, der ikke bruger MobilePay.
Men det er ikke det mest overraskende fund ...
MobilePay optimerer konverteringer og brugerrejsen på mobilen – og på computeren
Ikke alene løfter MobilePay salget, når danskerne handler på deres smartphone – det virker måske i sig selv indlysende. MobilePay løfter også salget, når vi handler fra vores computer – til over det dobbelte.
I begyndelsen var vi overraskede over tallene, for MobilePay er jo en mobil betalingsløsning. Men når vi tænker nærmere over brugerrejsen, så er tallene jo helt indlysende.
Telefonen ligger lige i lommen, mens betalingskortet gerne skal hentes i jakken. Hvis du sidder med bærbaren hjemme i sofaen, er MobilePay simpelthen bare nemmere end at nulre med kreditkortet.
ANALYSE: Hvilken effekt har MobilePay på konverteringsraten?
Konverteringsraten på desktop er over dobbelt så stor med MobilePay
Konverteringsraten på mobil er over 1,5 gange så stor med MobilePay
Desktop er stadig den største konverteringskanal for mange webshops – endnu
Det er et afgørende resultat, at MobilePay forbedrer konverteringer og brugerrejsen på desktop. For desktop er stadig den største konverteringskanal – og skaber dermed den største monetære værdi for webshopsene isoleret set.
Det vil sige, at når dataene viser, at MobilePay aktivt forbedrer desktopkonverteringerne markant, så skaber det en betydelig indvirkning på den samlede omsætningsforbedring ved betalingsløsningen.
Vi ser en klar tendens til, at danskerne bruger mobilen til at besøge webshops og researche produkter og computeren til at købe. Det ved vi fra sidste års undersøgelse. Og fra dette års undersøgelse ved vi nu også, at konverteringer på mobilen er for opadgående.
Download mobiloptimeringsguide
Taber dit mobilsite leads på gulvet? Download vores lettilgængelige guide spækket med tips til at sikre, at du ikke forspilder nogen chancer på dit mobilsite.
Vores opfordring til danske webshops – kom i gang med mobile betalingsløsninger
Data giver os altså en god indikator på, at vi skal tænke mobilbetalinger som mulighed. Det kommer nok ikke som en overraskelse.
Om det kan løfte så meget for alle, er et spørgsmål om branche, prisfølsomhed, kundeloyalitet og meget mere. Men vi ser gode tal og dermed argumenter for at komme i gang.
Kom i gang med det på dit site, og test, om effekten også er så stor for dig, som vores data indikerer, potentialet kan være. Tag fat i din rådgiver i Web2Media – eller kontakt os på hej@web2media.dk eller +45 71 99 00 11.
Næste skridt for os? Det er at undersøge, hvem der giver mest "value for money" – MobilePay, Apple Pay osv. Det ser vi på, i takt med at data giver os indsigt herom henover 2018.
Om vores e-handelsanalyse 2018
Web2Medias undersøgelse er baseret på data fra 100+ anonymiserede danske webshops, hvoraf 59,7 % har MobilePay, og 40,3 % ikke har. Vi har forberedt datasættet for at sikre, at data er sammenlignelige, og at resultaterne er valide, herunder statistisk signifikante.
Vores undersøgelser giver interessante indsigter i den danske e-handelssektor, og vi bruger dem som løftestang til vores strategiske rådgivning – som et værktøj til at spotte uudnyttet potentiale og nye tendenser i et evigt omskifteligt marked.
Her udgør mobile betalingsløsninger et lille hjørne af vores analyser, som holder os på forkant. Som altid er der ingen regel uden undtagelser, men set på et bredt funderet datasæt har vi en rigtig god rettesnor til beslutninger.