Alt peger på, at e-handelsgiganten Amazon meget snart rykker ind i Skandinavien. Det kommer til at påvirke e-handlen i hele regionen. Men udgør Amazons indtog en mulighed eller en trussel for din forretning? Spørgsmålet er enkelt nok, mens svaret er meget mere komplekst.
Selv dristede jeg sidste år mig til at forudsige, at Amazon ville gøre deres indtog i Danmark i 2018. Halvdelen af året er nu gået, og derfor bringer vi disse overvejelser netop nu – måske kommer Amazon i en af de nærmeste måneder – skal vi vædde?
Mange danskere kender allerede til Amazons handelsplatform, der har solgt og leveret varer til danske hjem fra Storbritannien og Tyskland gennem flere år. Og forbrugerne glæder sig til at byde giganten velkommen til Skandinavien og nyde godt af de fordele, der følger med.
I de lande, hvor Amazon allerede er til stede, har virksomheden været med til at revolutionere e-handlen – bl.a. ved at tilbyde et kæmpe udvalg af varer til nogle af markedets laveste priser, garantere hurtig levering (i USA helt ned til to timer) og at automatisere bestillingen af faste varer. Desuden kan Prime-kunder nyde godt af ekstra services som streaming m.m. Amazon er på den måde ikke bare en butik, men et univers – og de mange fordele sikrer loyale forbrugere.
Delt begejstring
Blandt de etablerede aktører inden for dansk e-handel er begejstringen naturligt nok mere delt end hos forbrugerne. Amazon udgør en stor trussel, men også en stor mulighed, for de forretningsdrivende. Det gælder nærmest uanset, om du vælger at samarbejde med Amazon eller ej.
Virksomheder, der ikke bliver en del af Amazons marketplace, går glip af den enorme eksponering, der sker gennem Amazons handelsplatform, mens virksomheder, der vælger at samarbejde med Amazon, møder skrappe krav og betingelser samt prispres fra den velsmurte maskine.
E-handlen i hele Skandinavien er ifølge en ny rapport fra The Boston Consulting Group og Axcelfuture vokset 800 % i forhold til handel i fysiske butikker over de seneste fem år.
Og væksten ser ud til at fortsætte. Som du kan se på grafen herunder, halter vi dog stadig bagud sammenlignet med USA og Storbritannien – for her har forbrugerne vænnet sig til de unikke muligheder, som bl.a. Amazon har kunnet tilbyde. De køber derfor online mere hyppigt, end vi gør i Skandinavien, men det er ved at ændre sig. Hvis vi skal følge den stigende kurve, er det også vigtigt, at vi følger de kommende digitale trends.
Graf 1: Skandinavisk e-handel er i den udvidende fase.
Er din forretning gearet til marketplaces?
Det kan være svært at vurdere, om Amazon er en gylden mulighed eller en dunkel trussel for din virksomhed. Det kræver et nærmere kig på din forretning, dit koncept, dine produkter, dine kunder og mange andre faktorer, før du kan beslutte, om du skal gå med eller imod Amazon.
Er dit forretningsmæssige setup eksempelvis nemt at kopiere, bør du ikke gå med, idet flere virksomheder har mistet markedsandele over tid, fordi Amazon blot har kopieret arbejdsgangen.
Du skal ligeledes have en sund forretning med styr på tingene, for at Amazon er attraktivt. Et godt brand, et godt setup, gode priser og evt. kundeprogrammer giver de bedste forudsætninger for at udnytte de muligheder, Amazon giver, for at øge omsætningen.
Vi kan hjælpe dig ind på Amazons marketplaces
Marketplaces er en gigantisk platform med et væld af muligheder, og der er rigtig meget nyt at sætte sig ind i – selvom det ikke er lige så kompliceret, som det har været. Men det er en stor mundfuld for de fleste virksomheder, der samtidig skal fortsætte alle andre forretningsaktiviteter.
Noget, der også især har virket for mig, er at vide med sikkerhed, at data fungerer gnidningsfrit i alle de forskellige kanaler. Det handler om at få de sidste par småting, der eventuelt ikke virker optimalt, i mål – heri ligger der ofte en del at hente i det store digitale kapløb. Jeg vil her igen slå et slag for WakeupDatas Data Feed Audit-guide. Den giver en let tilgængelig tjekliste for at tjekke de basale ting i sit datafeed-setup:
Web2Media er klar til at hjælpe dig i netop din situation og vurdering om, hvorvidt Amazon, eller andre marketplaces, passer ind i din strategi – og gør den det, kan vi hjælpe dig i gang.
Kontakt os, hvis du vil vide mere om dine muligheder. Så tager vi et strategimøde, hvor vi ser på alle dine salgskanaler, og hvordan Amazon passer ind.