Mange virksomheder bruger overraskende nok penge på at få vist annoncer ved søgninger på deres eget virksomhedsnavn. Men hvorfor? Når brugerne søger direkte på navnet, er der jo ikke noget at tage fejl af. Så hvordan kan det skabe værdi? Læs mere om, hvorfor det kan være en god idé at annoncere på dit brand.
Jeg forstår godt, hvis du undrer dig.
Hvordan kan det give mening at bruge penge på annoncer, som bliver vist, når brugerne søger på dit virksomhedsnavn? For når de søger på dit navn, går de jo målrettet efter dig og din virksomhed, og så virker det omsonst at betale for en annonce.
Alligevel anbefaler jeg virksomheder i mange tilfælde at annoncere på deres eget brand. Dét giver nemlig bedre mulighed for:
- Kontrol
- Mere trafik
- Konkurrence
- Forbedring af din generelle performance.
1. Du får mere kontrol
Hvis du annoncerer på dit eget brand, kan du bruge annonceudvidelser. Dem kan du bruge til at dirigere brugerne over på sider, som du ønsker at promovere.
- Eksempel 1: Du lancerer en kampagne på din hjemmeside, men det tager tid, før dine ændringer på sitet slår igennem i de organiske søgeresultater. Derfor risikerer du, at din kampagne ikke bliver promoveret i kampagneperioden. Med annoncer i de betalte søgeresultater kan du sørge for, at dine ændringer bliver implementeret med det samme..
- Eksempel 2: Din virksomhed oplever dårlig omtale, og de dårlige nyheder kommer frem, når brugerne laver søgninger på dit brandnavn. Hvis du har betalte annoncer på dit brandnavn, bliver nyhederne placeret længere nede i søgeresultaterne. Det er en aktiv måde at skubbe de negative nyheder ned "under folden" på.
2. Du får samlet set mere trafik
Ifølge studier stiger den samlede mængde klik, hvis du bruger annoncer for dit virksomhedsnavn.
Hvis vores kunder annoncerer på søgninger efter deres virksomhedsnavn, oplever vi, at deres resultater for betalt annoncering fremstår bedre, mens deres resultater for organisk trafik fremstår værre. Det er, fordi du kannibaliserer på dine organiske søgeresultater med din betalte annonce.
Det er imidlertid altafgørende, at du er opmærksom i din rapportering og ser det større billede. Her kan du med fordel rapportere med og uden din brandkampagne for at se, hvordan du klarer dig.
- Eksempel: Lad os sige, at der førhen har været 100 søgninger på dit brandnavn, hvoraf 70 har ført til klik på organiske resultater. Så lægger du en annonce ind, og nu er der kun 30 klik på dine organiske resultater. Men til gengæld er der 50, der klikker på din annonce. Og sådan har du øget din samlede trafik fra 70 % til 80 %.
.Desuden er der en anden – og meget undervurderet – gevinst ved at byde på dit eget brand. Du kan se på søgetermsdata, hvad dine kundeemner efterspørger, når de søger efter virksomheden, f.eks. prisoversigt, kontakt eller andre emner, der måske er svære at finde på din hjemmeside.
På den måde kan du få et godt billede af, hvad brugerne ønsker, samtidig med at du kan finde områder af din hjemmeside, som ikke dækker de søgeforespørgsler – og de behov – som kunderne bringer for dagen.
.
Download Google Shopping-guide
Vil du opnå succes med Google Shopping? Download guiden, hvor vi deler ud af vores ekspertviden, og du lærer alle hemmelighederne bag en succesfuld Google Shopping-annonce.
3. Du får bedre konkurrence
Konkurrencesituationen varierer naturligvis meget efter branche, men vi ser tit, at vores kunders konkurrenters annoncer bliver vist ved søgninger på vores kunders brand. Hvorfor? Jo, i udgangspunktet er det, fordi ...
- Du har et generisk ord i dit virksomhedsnavn, som konkurrenterne også køber ind på.
- Dine konkurrenter har decideret tilføjet deres konkurrenternes – altså dine – søgeord i deres egen Google Ads-konto.
.
I begge tilfælde er det billig trafik for dig, fordi du får en høj kvalitetsscore. Googles kvalitetsscore går fra 1 til 10. Jo tættere på 10, desto bedre. Google belønner hjemmesider bl.a. efter brugeroplevelsen – hvis brugerne bouncer tilbage kort tid efter, er det et minus i kvalitetsscoren.
Jo højere kvalitetsscore, jo billigere klikpris. Derfor får du en billig klikpris på søgeord, der omhandler dit brand. For når dine kunder søger og klikker på dig, klikker de højest sandsynligt helt rigtigt – og det giver overordnet en højere kvalitetsscore.
Mange brugere er ikke opmærksomme på, at det øverste resultat i en søgning ikke altid er fra den virksomhed, de har søgt efter. Brugere navigerer efter et stærkt princip om, at det øverste søgeresultat er det mest relevante. Men det er ikke altid tilfældet. Og derfor havner brugerne nogle gange uvidende hos en konkurrent. Hvis de havner forkert hos din konkurrent og bouncer hurtigt væk, får din konkurrent en lavere kvalitetsscore og deraf en højere klikpris.
Hvis du ser, at konkurrenter er til stede, når brugerne søger efter din virksomhed, kan du altid tage kontakt til dem og fortælle dem det. Det er ikke alle konkurrenter, der er obs på, præcis hvilke søgninger der udløser deres annoncer. De kan altid tilføje dit virksomhedsnavn som negativt søgeord..
4. Du får bedre generel performance
Søgetermer, der kredser om dit eget virksomhedsnavn, vil få en høj kvalitetsscore, fordi de vil få en høj klikrate. Derfor registrerer Google annoncen som meget relevant. Det betyder, at den overordnede klikrate på Google Ads-kontoen bliver højere.
Officielt oplyser Google, at der ikke findes en overordnet kvalitetsscore for en Google Ads-konto, som har indflydelse på alt det nye indhold, der bliver oprettet i kontoen. Men det er et udsagn, der deler vandene. For mange eksperter ser nemlig en tendens til, at konti med højere overordnet performance bliver prioriteret.
Vores anbefaling? Som altid at teste, samle data, evaluere og til sidst prioritere..
Skal du byde på dit eget brand? Tag fat i din rådgiver nu
Tag fat i din rådgiver eller Web2Media på +45 71 99 00 11 eller hej@web2media.dk, og tag en snak om, hvordan vi optimerer din budstrategi.