(læsetid ca. 8,5 min.)
Som altid, når man giver sig selv et øjeblik til at se tilbage på et år, der ”pludseligt” er gået, bobler det frem med indtryk, erfaringer og følelser.
Det, der for alvor bobler frem, er glæde over et år, hvor vi er lykkedes med meget af det, vi gerne vil lykkes med. 2019 har således været endnu et år med spændende vækstrejser sammen med vores venner af huset, hvor vi samtidig har flyttet os som forretning.
At mange af de venner af huset - både kunder, samarbejdsrelationer og medarbejdere - nu har været med os i mange år, er en tillidserklæring, som vi er enormt stolte af.
Vi er overbeviste om, at en ydmyg og hjælpsom tilgang til vores kunder og samarbejdsrelationer er det, der resulterer i den tillid, vi bliver vist.
Samtidigt er vi ærgerrige og vi vil vinde - og lykkes for vores kunder hvér dag. Den slags smitter - både internt og eksternt - og det er for os svaret på, hvorfor så mange kunder og kolleger vælger Web2Media, og hvorfor der er så mange, som søger at være en del af vores lille “familie”.
Udfordring af status quo
Det ser måske sådan ud, når vi i 2019 er gået fra at være lidt over 40 til næsten 60 sporhunde, men det er ikke en ambition for os at være “store” - nej, tværtimod vil vi blive ved med at være de agile. Dem der hele tiden tænker nyt og får projekterne i mål. Vi vil være i overhalingsbanen og vi vil udfordre status quo - det er sådan, vi bliver ved med at have ild i øjnene og skaber resultater sammen med kunderne.
I dagligdagen kommer det til udtryk ved, at vi spørger os selv og hinanden:
- Kan vi gøre det endnu bedre eller smartere?
- Hvorfor går det her godt? (så vi kan gøre mere af det)
- Kan vi anskue en udfordring på en ny måde, der kan skabe en afgørende forskel?
- Er vi klar til at rykke på forkanten af de digitale fremskridt, der hele tiden sker i vores fag?
Meget simpelt egentligt - men uhyre effektivt.
På den baggrund vil vi i dette indlæg kigge tilbage på året der gik, så læs med, og få et indblik i, hvad 2019 var for et år for Web2Media, vores kunder og samarbejdspartnere – og få samtidig et kig på, hvad det kommer til at betyde for 2020.
Hvem før hvad viser vejen
Vores mantra “hvem før hvad” har igen i år vist sit værd og sin berettigelse i så omskiftelig en virkelighed, som vi agerer i. Vi har fået mange nye kolleger, hvoraf flere tidligere sporhunde har valgt Web2Media til igen - det gør os både glade og stolte.
Humor, selvstændighed og flid er basale egenskaber, man kommer langt med hos os i hundehuset. Derudover fokuserer vi i vores rekruttering på, at en ny sporhund har en specifik passion og kompetencer, som gør, at vi kan bygge faglighed og et selvstændigt speciale rundt om dette. Det giver maksimalt ejerskab fra starten, og læringskurven indenfor både egne og Web2Medias øvrige specialer har været stejlere, end vi indledningsvist havde drømt om.
Det betyder samtidig, at vi har fået en hel del profiler med en“anderledes” branche-erfaring. Det er en fornøjelse at opleve, at nogle af de profiler har udviklet sig til centrale “midtbanespillere” i vores holdopstilling.
Derudover har vi i årets løb haft to nye kuld praktikanter (både hos os og hos vores kunder via vores #Learnmore forløb). Vi har altid investeret i nye unge talenter - i 2018 valgte vi at sætte det hele mere på formel med faste programmer og mentorer. I det forløbne år har det vist sig at være den rette vej at gå.
Samlet set er det mange nye sporhunde, som allerede her efter den første ‘sæson’ er faldet rigtigt godt til. Med slet skjult stolthed kan vi konstatere. at alle har omfavnet vores måde at arbejde på og ikke mindst taget vores motto “Give More Get More” godt til sig - som én af vores nye kolleger for nyligt sagde:
”Jeg går skisme allerede i en W2M-trøje derhjemme i weekenden - det var ikke sket, der hvor jeg var før”.
Træer der vokser for os alle
Noget af det der, på det personlige plan, står klarest for os i det forløbne år, er vores samarbejde med Growing Trees - et fantastiske koncept, som har et stærkt mål og et drive for at gøre vores fælles planet bedre.
Growing Trees kom sidste år og havde behov for vores ekspertise. Det gik vi bevidst ind i, fordi vi - udover at det er en god sag - kunne se, at vores viden, var det, der kunne gøre forskellen. At de råd, vi kunne give, ville kunne give ringe i vandet.
I 2019 har vi assisteret med digital platform, identitet sammen med JensenPåHovedet og ikke mindst en digital tilstedeværelse ud mod brugerne og medier, som sikrer opmærksomhed omkring projektet.
Vi tror på, at et af de områder, hvor vi har en edge, er de digitale ringe vi kan sprede i vandet. Vi vil også fremover bidrage til projekter, hvor vi kan se, at 1+1 giver 10. Der giver vores støtte bare mest mening. Med Growing Trees-projektet er det fedt at se, der så meget, der er lykkes. Derfor kan vi godt garantere, at vi fortsætter med at donere vores støtte til Growing Trees i 2020.
Indsatsen med Growing Trees kulminerede i år, da de blev medafsender under TV2s store indsamlingsshow “Danmark Planter Træer” - og de nåede et fantastisk mål:
1 million træer doneret!
Vi kan nu se frem til nye folkeskove i Danmark takket være Growing Trees’ enorme indsats. Herfra en lille opfordring til at give din støtte til dem, hvis du ikke allerede har været der 🙂
2019 bød også på et par udmærkelser
Især Google Premier Partner Award-nomineringen for hele EMEA-regionen (Europa, Mellemøsten og Afrika) kom som en fantastisk glædelig nyhed. Det er 3. gang vi “klarede cuttet” i konkurrence med mange tusinde bureauer og kom i finalen blandt top 3% hos Google. En milepæl vi er overordentligt stolte af. At blive nomineret én gang var fantastisk – at have været i finalen 3 gange nu gør, at vi næsten ikke kan få armene ned. I år skyldes det vores arbejde og case omkring Coolshop, som du kan læse mere om her.
På de hjemlige breddegrader var vi også så heldige at få en Gazelle i år samt en EY Entrepreneur of the year-nominering. Ærligt, fylder de ikke så meget i dagligdagen, men det er rart med anerkendelsen af, at vi driver en god forretning, hvor vi bidrager til at forbedre og forny digital marketing i Danmark.
Ananas-alarm - vi slår den gennemsnitlige markedsvækst med faktor 2,5!!
Hvad der til gengæld fylder meget hos os, er den branche benchmark-analyse, som landede for nyligt. Analysen viser, at det digitale marked, eller nærmere bestemt den professionelle e-handel i Danmark, steg med 17% det seneste år, mens vores kunder i gennemsnit er vokset 40% i samme periode!
Dét er for os den største anerkendelse, vi kan få, og endnu en milepæl for vores tætte samarbejde med vores kunder.
Når vi lever af at skabe vækst og optimere vores kunders forretning via digital marketing, gør det os både glade og stolte, når vi også i tallene kan se, hvor meget vi kan flytte vores kunders forretning.
Det er altid indsatserne, man skal holde øje med, og det vi fokuserer på i det daglige. Vi tror på, at vi ved at holde snuden i sporet og fokusere på at levere det bedste, vi kan, også i 2020 leverer samme positive resultater for og med vores kunder. Og dermed fortsætte den spændende rejse vi er på, hen imod vores mål om kontinuerligt at blive set som ét af Europas bedste bureauer indenfor digital marketing.
Ikke mere ananas i egen juice – hvad sker der hos Google og Facebook?
Hvis vi fjerner ananassen lidt, var 2019 også et år, der bød på store forandringer indenfor betalt annoncering, hvor især Google Ads og Facebook kom på banen med stærke værktøjer og især automatisering beviste sit værd.
- Facebook har konsolideret sig som en yderst rentabel kanal
- Google fortsætter med at dominere det danske marked
De mange automatiserings-muligheder, som især Google har bragt på banen, har skabt ”new ways of working” og arbejder man optimalt med de nye muligheder, kan man skabe et hidtil uset stort return på sin annoncering.
Vi ser pt. at kombinationen af “Human Intelligence” kombineret med den stærke maskinkraft og ”machine learning” er vejen frem på marketing-fronten i disse år, og fortsat det område, vi vil stræbe mod at være frontrunner på også til næste år.
Vi har i de forgange år satset meget på innovation, tekniske færdigheder omkring tracking, produktfeeds, Marketing Automation og datahåndtering med mere - og det har særligt i år udmøntet sig i meget stærke performance-tal på tværs af vores gode B2B og e-commerce kunder, som set i vores benchmark- og vækstanalyse.
Vi kommer derfor ikke til at holde igen med vores fortsatte investering i “R&D”. Det er et nøgleområde, hvor vi mener, vores kunder og samarbejdspartnere har brug for os - vi skal være på forkant med markedet ved at levere service og værktøjer, som stiller vores kunder bedre end konkurrencen både herhjemme og fra det store udland. Det er én af de væsentligste berettigelser, vi har som digitalt bureau, der vil være førende indenfor vores kerneområder.
Web2Media Labs – markedets stærkeste tool stack
Vi etablerede formelt Web2Media Labs i starten af året. Fra at have været en del af Web2Medias dagligdag i mange år (i daglig tale ”Idefix-afdelingen” – en reference for de, der kender Asterix), har vi nu samlet arbejdet i et team, som lever og ånder for at finde eller skabe de bedste powertools, som vores kunder kan nyde godt af. Vi vil have den stærkeste tool stack på markedet.
Vi tester på månedsbasis utroligt mange værktøjer og udvælger de bedste. Derudover vurderer vi nøje udbyttet af disse værktøjer for den enkelte kunde, så vi altid skaber en forbedret økonomi eller optimerede processer, når vi implementerer værktøjerne i kundernes digitale hverdag.
Dét forventer vi os meget af fremover - så regn med at høre mere herfra om dette i 2020.
Virksomheder i virksomheden
Web2Media Labs er samtidig et godt eksempel på den selvstændige tankegang, vi sætter højt i hverdagen, hvor hver sporhund har sit helt eget område, de er ansvarlige for. Den selvstændige tilgang til sin egen “virksomhed i virksomheden” har skabt - og skaber - muligheden for, at de mange dagligdags beslutninger bliver truffet af dem, der er bedst klædt på til det.
- Hvilken kanal er den rigtige her?
- Hvilket system vil løse opgaven bedst?
- Hvordan sætter vi teamet bedst internt og eksternt?
Det er jo svarene på de - og mange andre - spørgsmål, der gør den store forskel.
Og i virkeligheden betyder muligheden for selv at være ansvarlig for svarene, at det giver god mening, at bruge så mange timer på vores arbejde, som vi gør.
2020 kommer til at være et skelsættende år
Når man ser på tools - og i særlig grad automatisering - forventer vi, at 2020 bliver året, hvor vi ser en større procentdel af den digitale annoncering, der er maskindrevet end menneskelig.
Konkret er vi allerede langt med Google og Facebooks egne værktøjer, som vi understøtter - og i mange tilfælde beriger med andre datakilder - dét kommer vi kun til at se endnu mere af.
Derfor er vores arbejde i analyseafdelingen (CX) helt afgørende for, at vi kan fodre maskinerne med de rette kundesegmenter, det rette datasæt samt ikke mindst løbende evaluering/rapportering.
Det giver os muligheder for kontinuerlig optimering samt ikke mindst forudsigelser for de kommende perioder, som gør os i stand til at arbejde med agil budgetallokering – dvs. vi på godt dansk placerer budgettet dér, hvor vi får mest muligt ud af det, på det tidspunkt vi får mest muligt ud af det.
Konkret har vi også oplevet, at dette teknologi-tog, vi er med til at drive - og som ofte er trukket af e-commerce branchen – netop i disse år kommer vores gode B2B-kunder til gavn.
Det er en synergi, vi tror meget på, og hvor vi kan se en tydelig digital modenhed og performance med vores B2B-kunder, som i den grad nyder godt af, at vi kan sætte de rette segmenter og målgrupper i spil. Digital annoncering for B2B har heller aldrig været mere målrettet, end vi ser det i disse år.
Kataloger får et comeback - digitalt
Vi spår desuden, at vi ser et endeligt “kurve-knæk” omkring den måde, vi bruger digitale medier. Vi forventer, at vi ser teknologier - og dermed også en brugeradfærd - som kommer tilbage til den lidt dybere og mere “lineære” brugerrejse. Vi kommer til at se bl.a. de digitale kataloger tage et løft, og skabe værdi for brugeren, hvor de kan blive inspireret og underholdt/lære nyt, for derefter at skabe et behov for produkter eller services.
Akkurat som vi så det med de fysiske kataloger og brochurer tidligere, men som den digitale adfærd og i særlig grad “fast moving consumer behavior” har kvalt (hvem sagde Facebook eller Instagram scrolling) - så kommer vi til at se, at vi som forbruger får bedre tilbud og bedre brugeroplevelser, der fordrer, at vi igen vil bruge tid på den lineære fortælling - nu blot digitalt.
Flere digitale tendenser? Så læs vores blogindlæg og få anbefalinger der vil rykke din forretning og marketing i 2020.
Nyt hundehus
Overgangen fra 2019 til 2020 markerer en anden skelsættende begivenhed for Web2Media – her flytter vi nemlig Hundehuset.
Henover julen flytter vi således i nye og større lokaler på Bülowsgade 68 – stadig centralt i Aarhus – hvor vi har vægtet muligheden for at samle alle sporhunde på én etage højt, således viden kan flyde så frit som muligt.
Oprindeligt har bygningen huset Sct. Josephs hospital og med respekt for den historik, har en vellykket renovering resulteret i nogle dejlige lokaler, i et uformelt miljø med højt til loftet, kombineret med den ydmyghed omgivelserne helt naturligt indbyder til. Vi glæder os til at vise lokalerne frem i det nye år.
Tilsammen skaber flytningen af hundehuset grobund for det fokus, vi elsker: snuden i sporet for at skabe resultater for vores kunder. Resultater der både kan måle og matche sig med vores stigende internationale konkurrence - for dét kan vi sammen.
Og det vil vi glæde os til at arbejde målrettet på sammen med alle vores seje kunder og samarbejdspartnere, der til daglig viser os den tillid at skabe unikke resultater sammen - i et 2020, der tegner mindst ligeså spændende som 2019 har været.
På vegne af alle hos Web2Media ønsker vi dig og dine nærmeste en glædelig jul samt et godt og lykkebringende nytår.