Hvad kendetegner Pinterest som platform?
Pinterest er ikke et socialt medie i klassisk forstand, hvor det handler om at få likes og kommentarer. Det handler om at inspirere, og Pinterest selv kalder platformen for en ’visuel søgemaskine’. Platformens brugere anvender Pinterest til at finde inspiration til alt fra livsbegivenheden såsom bryllup, barselsgaver og bordopdækning til DIY, mode, boligindretning, opskrifter og oplevelser m.m. De fleste B2C-brancher kan derfor få succes med platformen, så længe de visuelle kreativer er både indbydende og inspirerende.
Pinterest er den ’visuelle søgemaskine’ – en inspirationskilde for platformens brugere. Platformen adskiller sig fra de øvrige sociale medier, da det handler om at inspirere og ikke om at få likes og kommentarer.
En af de helt store fordele ved Pinterest er brugeradfærden, som adskiller sig meget fra andre sociale platforme, som fx Facebook og TikTok. Mange af platformens brugere er endnu ikke bevidste om, hvad de vil købe og har ingen brandpræference. Dette er en klar fordel for annoncørerne, og forstår du at skabe inspirerende og relevant indhold, er du allerede et skridt foran dine konkurrenter.
Hvordan adskiller Pinterest sig fra øvrige sociale medier?
Det unikke ved Pinterest er, at platformen giver mulighed for at ramme brugerne på et af de tidligste stadier i kunderejsen – altså før de overhovedet har besluttet sig for, hvad de vil købe og af hvem. 97 % af alle søgninger på Pinterest er nemlig ikke brandspecifikke, og brugerne søger ofte inspiration helt op til tre måneder før, de skal bruge produktet. Som virksomhed er Pinterest derfor en fantastik mulighed for at øge brandkendskabet.
Hvorfor annoncere på Pinterest?
Annoncer betragtes ikke som et forstyrrende element, men som hjælpsomme i brugernes søgen efter inspiration, hvilket er helt unikt for Pinterest. Det kræver naturligvis at annoncerne er visuelt indbydende og inspirerende.
Hvem er på Pinterest?
Kvinderne er stærk overrepræsenteret på Pinterest. I Danmark er 87 % af alle aktive brugere kvinder og 53% er mellem 25 og 44 år. I Danmark er der 1,3 mio. aktive brugere af Pinterest, og på verdensplan er der 433 mio. Hele 85 % af alle danske brugere på Pinterest besøger platformen fra deres mobil.
Hvor i salgstragten kan Pinterest bidrage?
Pinterest skal primært ses som en upper-funnel kanal, der bidrager til at øge dit brandkendskab, men når det er sagt, har vi også set eksempler på annoncering, der har bidraget til både mere trafik og salg. Vores anbefaling er dog, at det er bedst givet ud at bruge Pinterest som en upper-funnel kanal, der spiller rigtig godt sammen med og bør understøttes af øvrige marketingindsatser.
Resultater på Pinterest kontra Facebook
- CPM er 2,5 gange billigere på Pinterest end på Meta
- Cost pr. 15 sekunders video view er 2,5 gange billigere på Pinterest end på Meta
- Gennemsnitlig videovisningstid er 2,5 gange højere på Pinterest end på Meta
- Pris pr. time med brand er 4 gange højere på Pinterest end på Meta
Sådan kan vi hjælpe dig med annoncering på Pinterest
Hos Web2Media hjælper vi vores samarbejdspartnere med alt fra strategiudvikling og sparring om content til opsætning af tracking og kampagner, optimering og rapportering af resultater og ikke mindst med at se udviklingsmuligheder på platformen. Vi har en fast kontaktperson hos Pinterest og har dermed altid adgang til nyeste viden og sparring om platformens mange muligheder.
Kontakt os i dag
Har du brug for sparring til Pinterest?
Har du brug for sparring, inspiration eller afklaring, i forhold til om Pinterest er den rigtige platform for din virksomhed?
Anders Schultz
Head of Paid Ads