Vores tilgang til website migrering
Hvad end I står overfor et domæneskift, ændringer i URL-arkitekturen, et redesign eller et komplet skift af CMS system, så kan det have vidtrækkende SEO konsekvenser at træffe de forkerte beslutninger eller (bevidst eller ubevidst) springe over vigtige SEO øvelser.
Vi er velbevandrede i alle facetter og størrelser inden for migreringer og kan facilitere at de rigtige SEO mæssige beslutninger og øvelser bliver foretaget på de rigtige tidspunkter.
1. Afklaringsmøde
Vi gennemgår både indholdet og estimerede tidslinje for jeres lancering, hvorefter vi skræddersyr et oplæg, der bedst muligt passer ind i jeres eksisterende projektplan.
2. Pre launch
Vi tester staging-sitet og udarbejder redirect mapping, hvor vi afdækker, hvordan Google vil kunne læse jeres nye site. Desuden validerer vi vores fundne problemstillinger og står til rådighed for alle projektets interessenter, herunder udviklere.
3. Go-live
I forbindelse med lanceringen sidder vi klar på dagen og i dagene efter, hvor vi foretager tests af om sitet kan crawles og indekseres. Vi rapporterer alle fejl/optimeringspunkter, som vi støder på og sikrer at redirects er korrekte.
4. After launch
Vi monitorerer performance i perioden efter lanceringen og er proaktive på både rapportering af performance, optimeringsanbefalinger og tekniske reviews.
Hos Web2Media har vi mange års erfaring fra hundredvis af website migreringer - og er derfor 100-meter mestre i at sikre at der tages de rigtige hensyn til SEO, så det nye website bliver et aktiv i den fremtidige SEO strategi og ikke bliver en byrde.
Rasmus Malmdorf
SEO Team Lead
Migreringer indebærer en stor SEO-risiko
Der er ikke noget som et migrationsprojekt, der kan ødelægge eksisterende SEO-performance, hvis ikke der er taget korrekt hensyn til SEO i migreringsprocessen.
Hos Web2Media har vi mange års erfaring fra hundredvis af website migreringer - og er derfor 100-meter mestre i at sikre at der tages de rigtige hensyn til SEO, så det nye website bliver et aktiv i den fremtidige SEO strategi og ikke bliver en byrde.
Når der ikke er dedikerede SEO ressourcer afsat i et migreringsprojekt, ser vi typisk en række udfordringer der kan betyde forskellen på en bragende succes til en stor fiasko der skal rulles tilbage. Fællesnævneren for konsekvenserne af udfordringerne er næsten altid uden undtagelse, et markant fald i organisk trafik.
Typiske faldgruber, der resulterer i fald i organisk trafik
Vi ser de samme problemstillinger om og om igen, der resulterer i markante fald i organisk trafik:
- Manglende redirects
- Manglende migrering af meta data og content
- Markant reducering og sammenlægning af tidligere trafikdrivende landingssider
- Manglende gennemgang af interne links og dermed en voldsom stigning i broken links
- Hvis et website er bygget i JavaScript, herunder frameworks som React, Angular, Vue eller Next og der ikke er taget de nødvendige foranstaltninger, der sikrer at Google kan crawle og rendere siderne optimalt.
Der er mange bevægende dele og mange beslutninger i et website projekt, hvor der er mange interesser, interne som eksterne, der skal gå op i en højere enhed. Dog er SEO et gennemgående hensyn der aldrig må blive forsømt - for det kan have meget direkte forretningskonsekvenser, hvis Googles algoritmer vurderer jeres nye site som mindre relevant eller slet ikke kan læse og dermed indeksere jeres indhold.
Når det går galt
For at illustrere konsekvenserne ved ikke at lægge en god SEO migreringsstrategi, viser vi herunder hvordan det gik en større dansk webshop, som vi har valgt at anonymisere. Inden lanceringen af deres nye site, hvori de ikke havde taget de nødvendige SEO hensyn, havde de estimeret 60-65.000 månedlige organiske besøg.
Efter lanceringen mistede de størstedelen af deres organiske placeringer, hvilket resulterede i et trafikfald til ca. 10-12.000 månedlige organiske besøg.
Et fald på ca. 85% og mange millioner kr. I omsætning.
Eksempel på migration med store SEO-konsekvenser
Website migreringer kan tage mange forskellige former
Migreringer er alle væsentlige ændringer på jeres website, hvilket både kan omhandle arkitekturen og CMS system. Hvad end I står overfor:
- Domæneskift
- Ændringer i URL-arkitekturen
- Et redesign af jeres hjemmeside
- Et komplet skift af CMS system,
Så kan det have vidtrækkende SEO konsekvenser at træffe de forkerte beslutninger eller (bevidst eller ubevidst) springe over vigtige SEO øvelser.
Vi er velbevandrede i alle facetter og størrelser inden for migreringer og kan facilitere at de rigtige SEO mæssige beslutninger og øvelser bliver foretaget på de rigtige tidspunkter.
Stærkt samarbejde skaber resultater
Kontakt os i dag
Skal vi hjælpe med migrering eller lancering af jeres website?
Rasmus Madsen
Head of SEO