Sikre dit datagrundlag med den rigtige tracking-løsning

Hos Web2Media er vi optaget af at skabe løsninger, der passer til jer. Det gælder naturligvis også for tracking. Grundlæggende er der to forskellige paradigmer inden for tracking; Client-side og Server-side.

Fordelene ved Server-side tracking / GA4 Pseudonymisering

Serverside tracking hjælper dig med at tage styringen og sikre din virksomheds fremtidige datagrundlag. Med serverside tracking sender man data til en server, og via serveren sendes data til Google Analytics og øvrige platforme. Det muliggør psedonymisering, så man opretholder data, men med et anonymiseringslag. Vi får dermed en større datamængde og også øget kontrol med, hvad der måles på vores website. Det kan mindske risiko og øge din manøvredygtighed ift. teknologiske og lovgivningsmæssige ændringer. Derudover har Server-side tracking også den fordel for websites med meget trafikvolumen, at det øger hastigheden, fordi trackingen ikke ligger på selve sitet, men på en server. 

Styrker tracking

Serverside tracking styrker og forlænger levetiden af cookies. Det er desuden muligt at opsætte anonymiseret måling af events fra brugere, som fravælger tracking.

Øget performance

Google, Meta mv. modtager mere data. Du får et større datagrundlag, og du kan bedre redegøre for trafik og omsætning. Bedre mulighed for budgetstyring. 

Datakvalitet og -indsigt

Du får mulighed for at indsamle en større datamængde og opnår et bedre fundament og mere kontrol over dine data, og også hvordan data opsamles. 

Governance og compliance

Sikring af GDPR. Øget kontrol og flere indsigter gør det lettere at sikre overholdelse af gældende og ny lovgivning. 

Server-side tracking vs. Client-side tracking

Forskellen på server-side tracking og client-side tracking er lidt kort og groft skitseret måden, hvorpå man sporer hændelser på sit website. De kan forskellige ting og har forskellig kompleksitet. Client-side er den traditionelle metode, hvor al aktivitet, hvor der er sagt ja tak til cookies sendes til Google Analytics, hvor vi kan analysere på aktiviteterne. Denne metode er udfordret af, at mange virksomheder oplever 20-30 % frafald i website- og konverteringsdata, og nogle mere end 50 %. Den manglende data skyldes bl.a. ”nej tak” til cookies og privacy tiltag i browsere og platforme, som alt sammen er forskellig og gør det umuligt at kompensere for med simple regler og beregninger. 

Kontakt os

Skal vi tales ved om tracking?

Er du i tvivl om hvilken tracking løsning, du skal vælge? Så sidder vi klar til at hjælpe dig.

Louise Broe Sørensen
Head of Insights & Intelligence

Louise