Digitale tendenser og anbefalinger til vækst af forretning i 2020

Hvis du på et tidspunkt i løbet af 2019 er blevet bare en anelse forpustet [og måske endda træt i hovedet] over den hastighed, som det digitale landskab konstant forandrer sig med, er vores indledende spådom ikke nødvendigvis sød musik til dine øregange - udviklingen kommer kun til at blive vildere i 2020!

Men bare rolig, det behøver langt fra at være en dårlig nyhed. Med forandringer og udfordringer kommer også muligheder for at udvikle sig og flytte sin forretning. Dét og meget andet vil vi komme ind på i dette blogindlæg, hvor vi vil udpege digitale tendenser og anbefalinger til online marketing, der vil rykke din forretning i 2020.

Digitale tendenser i 2020


Hvis du er startet med at læse dette indlæg i håb om det sidste nye inden for voice search, chatbots o.lign., kan vi ligeså godt tage den med det samme, så du ikke bliver skuffet - vi synes, det er spændende trends, som vi ikke underkender, kan blive væsentlige i 2020 og frem, men det er langtfra dér, vi anbefaler, du lægger dit fokus i 2020. 

I stedet vil vi highlighte tendenser, som kommer til at forrykke hele landskabet inden for digital marketing. Tendenser som det er væsentligt, at du forholder dig og din digitale forretning til med henblik på vækst i 2020 - uanset om din forretning bliver direkte eller indirekte påvirket.

Google adopterer Amazons forretningsmodel


“Amazon kommer” er en sætning, du garanteret har både hørt og læst til hudløshed efterhånden - og det gør giganten da ganske sikkert også på et tidspunkt. I dette indlæg vil vi dog pege lyskeglen hen på en tendens, som - vi mener - vil få endnu større betydning for vores hjemlige marked her i Norden, nemlig Googles indtræden på Amazons banehalvdel med deres egen marketplace-løsning.

I 2019 har Google således for alvor rykket på sig og vist, at de har intentioner om at æde sig ind på de store marketplace-spilleres domæne. Googles marketplace har været i test i både Frankrig og USA, og det er vores forventning, at det bliver rullet bredt ud i løbet af 2020 - blandt andet herhjemme i Danmark. 

Medmindre du står i spidsen for de helt store brands, er det fortsat søgemaskinerne, der suverænt er den største indgang til webshops i Danmark – men tendenser fra udlandet peger mere og mere i retning af, at handelsplatforme vinder frem, f.eks. Amazon, Alibaba, Kelkoo osv.

Med Googles marketplace bliver det imidlertid muligt for brugerne at shoppe direkte fra søgeresultater og for e-butikker at sælge “udenfor” sin webshop - og det kan for alvor gå hen og ryste markedet.

Alt i alt spændende nyheder fra Google, som du helt sikkert kommer til at høre mere om i det nye år. Vi glæder os til at dykke ned i cases fra de første markeder og evaluere performance med henblik på at lægge strategi for vores kunder forud for udrulningen på det danske marked.


Kampen om privatlivets fred fortsætter

Kampen om beskyttelsen af privatlivet kommer til at fortsætte med ufortrøden styrke i 2020.

Vi ser allerede nu, at udviklingen kommer rigtig mange til gavn. ITP, GDPR og flere andre bogstavsforkortelser har til formål at beskytte både privatpersoner og samtidig også mange virksomheder mod lidt for smarte virksomheder, der længe har opereret i grænselandet af det tilladte.

Når vi hjælper vores kunder med målrettet og relevant markedsføring, giver de forskellige tiltag hen mod større beskyttelse af privatlivet – f.eks. kortere levetid på cookies – naturligvis nogle udfordringer ift. marketing og attribution. Til gengæld understreger det netop en pointe, vi ofte prædiker, nemlig vigtigheden i, at du tænker og eksekverer dine marketingtiltag på tværs af hele kunderejsen både online og offline. 

Denne trend er kommet for at blive (lidt ligesom internettet, som viste sig ikke at være en døgnflue...). Og et helt konkret og meget aktuelt initiativ til at arbejde med denne tendens er at arbejde målrettet med opsamling og sikring af sine permissions samt offering til sine nøglekunder.

Konkret kan du:

  1. Identificere dine nøglekunder. Hvem er f.eks. reelt mest værdifuld for dig på top og bund? Lav klare segmenter på baggrund af identificeringen, så du ved, hvem du vil tilbyde hvad (og hvem du gerne vil finde, der ligner disse kunder - eksempelvis kaldet lookalike-målgrupper på Facebook og LinkedIn) - på den måde optimerer du både din markedsføring og din forretning. 
  2. Skabe et produkt/tilbud, som har merværdi for disse kunder, og sikre dig, du kan få lov at kommunikere med disse kunder via kanaler, du ejer. Her er vigtigheden af at opsamle og eje data om dine kunder essentiel. Det kunne f.eks. være via en kundeklub/abonnementsmodel eller en lignende permission-båret løsning. 
  3. Allokere dine budgetter og indsatser hen imod disse nøglekunder - dét er der god forretning i.

Udlandet spiser væksten i dansk E-commerce forbrug

Hos Web2Media har vi defineret udlandet som vores største trussel og reelt også som vores største konkurrent. Vi har stor respekt for den danske e-commerce branche. Men i Web2Media har vi en tro på, vi fortsat kan trække feltet i førertrøjen, så længe vi arbejder målrettet på at være innovative og samtidigt sikrer, at vi er pragmatiske og dedikerede på vores indsatser og initiativer.

Men, hvordan hænger det sammen med, at e-commerce er i kraftig vækst her i Danmark?

Jo, det hænger sådan sammen, at det er de store internationale webshops, der har slået kløerne i de danske kunder og på den måde spiser hele e-commerce væksten i Danmark. Imponerende onsite performance, loyalitetsprogrammer samt gode leverings- og returvilkår udfordrer de danske virksomheders styrkepositioner, som nærhed, kundeindsigt og kundeservice.

På tværs af den danske e-commerce branche har vi i 2019 set faldende priser og marginer.

På den baggrund sker der i øjeblikket et udskilningsløb, hvor det kun er de dygtigste, der ender med at stå tilbage. Vores opgave i 2020, og derefter, er at sørge for, at vi er dygtigere end de udenlandske spillere.

I den forbindelse har fastholdelse af kunderne og forøgelse af CLV (kundernes livstidsværdi) alle dage været vigtige fokuspunkter – disse bliver kun vigtigere fremadrettet! Her kommer indsatsområder som abonnementer, særlige (kundeklub-)fordele, login på shop osv. også til at være væsentlige i 2020, og hænger således godt sammen med dataudfordringerne i relation til privatlivsbeskyttelse, som nævnt tidligere.


Digitale anbefalinger 2020

Nu har vi peget på nogle tendenser, som, vi forventer, vil være væsentlige for det digitale landskab i 2020. I forlængelse af det, vil vi komme med nogle digitale anbefalinger til din forretning og vores “must win battles” for vores kunder, som skal sikre vækst i 2020.


Din (digitale) strategi skal ikke gemmes i skuffen

Selvom værktøjskassen med digitale markedsføringsredskaber allerede er godt fyldt op i de fleste virksomheder, dukker der hele tiden nye frem, som lover at ramme målgrupperne endnu mere præcist og med endnu større effekt end før. Intet tyder på, at denne udvikling stopper i morgen. Men hvad stiller man op over for den konstante strøm af nye marketingredskaber? Det er jo fristende at prøve det hele. Men, vi mener faktisk, at det er langt bedre at tjekke, om strategien stadig holder. Det kan næsten ikke gøres for tit.

Den bedste strategi er ikke et dokument, der tages frem ved kvartalsmøderne, men et aktivt styringsredskab, der tjekkes og justeres - gerne et par gange om ugen: Har vi behov for at kalibrere vores KPI’er? Segmenterer vi målgrupperne præcist nok? Bør der skrues på årshjulet? Og derefter: Har vi behov for nye redskaber, nye metoder, nye input eller nye kompetencer?

Groft sagt kan man sige, at en marketingstrategi, der i to uger ikke er blevet opdateret eller tilpasset efter de learnings og KPIer, der løbende indhentes, ikke understøtter de overordnede forretningsmål så godt, som den kunne og burde gøre. I hvert fald er risikoen stor. Det vil vi gerne opfordre til, at vi sammen gør endnu bedre i 2020.

Segmentering på baggrund af data og analyse

Én af vores fremmeste anbefalinger til dit 2020 er at fortsætte med at tage skridt mod at gøre din forretning reel datadreven. Og når vi siger reel datadreven - så mener vi, at det er konkrete værdier som måles på, baseret på den dataindsigt din forretning kan give os sammen - som eksempelvis kundesegmenter, konkurrentindsigt, markedstrends/KPI’er, som vi konstant monitorerer. 

Og lige så vigtigt: at kunne sætte de data aktivt i spil ved alle vores initiativer især på marketingfronten. Dét sætter krav til, at vi kan flytte data mellem systemer - hvilket vi fortsat vil arbejde benhårdt på at være frontløber på, således det stadig er et stærkt tilbud til vores kunder.

“Forestil dig, at alle de indsigter, vi har skabt sammen, ikke blot strander i et BI-system, eller på en direktionsupdate - men uge for uge, dag for dag, time for time, opdateres og benyttes i din (digitale) markedsføring. Det er dét, vi kan, og fortsat skal kunne for vores kunder!"

Allan Jørgensen, Direktør og partner, Web2Media

Når virksomheder bliver reelt datadrevne og lykkes med at bringe data i spil på tværs af kanaler og platforme - samtidig med, at vi kontinuerligt arbejder med at berige disse data - giver det stærke muligheder for at arbejde med segmentering - det bringer flere fordele med sig, bl.a.:

  • Det er forretningsudviklende
    Ved at arbejde fokuseret med segmentering af jeres kunder opnår I et bedre grundlag til at definere "hvad vi gerne vil være og for hvem", og i samme ombæring, "hvad vi ikke vil være og for hvem" – det sidste er mindst ligeså vigtigt som det første.
  • Agil budgetallokering
    På baggrund af data på kunder og løbende indsigt i resultater/udbytte af investeringen i bl.a. marketing, er det muligt at identificere de mest rentable kunder og potentielle kunder, og bruge al energi i den retning. Det skaber en markant bedre bundlinje.

I 2019 er vi blevet meget inspireret af de af vores kunder som - på baggrund af data og analyse - har været villige og modige nok til at udnytte bl.a. segmentering af både nuværende som potentielle kunder til at skifte fokus fra:

  • En transaktionel tilgang til kunder og salg til 
  • En mere livstidsorienteret tilgang

Imponerende hurtigt er de virksomheder begyndt at høste frugterne af det ændrede fokus og vi er overbeviste om, at de resultater kun vil blive endnu bedre i løbet af 2020.

Relevans kommer til at stå i følelsernes tegn

2020 kommer til at stå i følelsernes tegn på mange områder, og det bliver virksomhederne og deres marketingafdelinger nødt til at forholde sig til.

Det er veletableret, at de sociale medier som marketingplatform er blevet pay-to-play for virksomheder – stort set ligegyldigt hvor godt indhold, du producerer, har du så godt som ingen rækkevidde, medmindre du skubber annoncebudget bag dit indhold.

Selvom virksomhederne for alvor har indtaget de sociale platforme er disse - i brugernes øjne - stadig netop dette, sociale. Og det bliver du, som virksomhed, nødt til at forholde dig til ved at stille dig selv spørgsmålet:

Hvad for noget indhold, vil mine brugere rent faktisk gerne have i sit feed?

De bedste resultater af dine marketingbudgetter i 2020 opnår du ved at kombinere godt og relevant indhold med skarp annoncering. Derfor er det vores anbefaling, at du først og fremmest kommer tilbage til en organisk og social tankegang, når du producerer dit indhold, uagtet at din strategi er 100% betalt.

Timing sikrer du på baggrund af data og kundernes digitale fodspor

Den sidste anbefaling, vi vil sætte spotlight på her, ligger fint i forlængelse af de første anbefalinger. Når du er blevet skarp på, hvad du vil være og for hvem, samt har fået styr på at producere relevant indhold, er sidste brik i puslespillet timing.

På baggrund af data-analyse og identifikation af de digitale spor, som eksempelvis de mest rentable kunder og potentielle kunder sætter, skal vi sikre, at vi bringer de relevansskabende budskaber i spil på det rette tidspunkt ift. kundens brugerrejse.

Udnyttelse af automatisering bliver afgørende for at sikre den rette timing for dine marketingbudskaber i 2020. Vi er allerede langt med Google og Facebooks egne værktøjer til automatisering, som vi selv understøtter – og i de fleste tilfælde beriger med andre datakilder. I 2020 kommer vi til at se meget mere til dette og forventningen herfra er, at det kommende år bliver året, hvor vi ser en større procentdel af den digitale annoncering, der er maskindrevet end menneskelig af den simple årsag, at platformenes algoritmer og Machine Learning i mange tilfælde er blevet bedre til at forudsige brugernes adfærd, end mennesker er.

“Human intelligens” og dét at sætte data optimalt i spil - så maskinerne kan performe ovenpå den indsats - er i 2020 en grundlæggende parameter for at lykkedes med sin (digitale) forretning og markedsføring.

Allan Jørgensen - Direktør og partner, Web2Media

Lad os sammen udfordre status quo i 2020 

Nu har du fået vores indspark til både tendenser og anbefalinger for 2020, som vi mener kan rykke din forretning - vi håber, du kan bruge dem til noget. Har du lyst, er du velkommen til at læse om året der er gået for Web2Media og (digitale) vækstrejser i 2019.

Vores anbefaling til dit fokus fremadrettet vil være på eksekvering på de systemer, du har, så de udnyttes optimalt - herunder skal du sikre, at data kan flyde frit gennem intelligente integrationer og dermed berige hinanden på tværs af systemer. Derved opnår du den bedste performance fra dine udvalgte “best in breed”-systemer og undgår monolit-systemer, der forsøger at lykkedes med det hele, og dermed ikke lykkedes med noget af det (ihvertfald ikke uden en hær af konsulenter bag).

Vi kan tage kvantespring sammen ved at fokusere på ovenstående hovedområder - uden at lade os forblænde af nye systemer eller den evigt voksende tool-jungle - og derved nøjes med at plukke de, som kan hjælpe os med at forbedre, hvad vi har i dag til at være bedre i morgen.

Vi kalder det: udfordre status quo. Og det gælder også for sine systemer og tools - men med det sigte at bruge dem optimalt fremfor at tro på den ene mirakelkur over den anden. 

De bedste hilsner med ønske om digital vækst for dig og din forretning i 2020:

Skal vi sammen vækste din forretning i 2020? Så kontakt os her: