Har du styr på de svenske forbrugeres høje krav til pakkeleveringer?

Når svenskerne handler på nettet, har de høje forventninger til levering. Det er især kravet om hurtige leveringer og gode muligheder for returnering, der vægter højest hos forbrugerne i nyere undersøgelser. Samtidig stiger de mere klimavenlige leveringsløsninger i popularitet. 

 

Leveringer skal være hurtige og mere miljøvenlige

For mange svenske forbrugere er hurtig levering en afgørende faktor - og dermed også en konkurrencefordel. Ifølge leveringsfirmaet Soti vælger hele 52% at handle hos de e-handlere, der tilbyder de hurtigste leveringer. En fossilfri levering er samtidig med en stigende efterspørgsel i Sverige. Faktisk er mange forbrugere, ifølge PostNords årsrapport, villige til at vente 1-2 dage længere på en mere miljøvenlig levering. 

 

En fleksibel leverings- og returproces er afgørende

En fleksibel returproces vægter også højt hos de svenske forbrugere. Faktisk foretrækker hele 53% af svenskerne at handle hos de butikker, der tilbyder flere forskellige muligheder for returnering. Ved international handel returnerer svenskerne dog sjældnere varer til en udenlandsk butik sammenlignet med en svensk butik. Når det kommer til levering er et afhentningssted den mest almindelige leveringsmetode blandt forbrugerne, og i august fik 39% af dem, der havde handlet online, deres seneste køb leveret netop sådan. Levering til postkasse eller pakkeboks var den næstmest almindelige leveringsmetode i august. Endelig vil hele 65% af de adspurgte forbrugere gerne vide præcis, hvor deres bestilling befinder sig igennem hele leveringsprocessen.

Svenskernes top 3 vigtigste leveringsbetingelser 

  1. Muligheden for selv at vælge hvordan varerne skal leveres (59%)
  2. Fri fragt (45%)
  3. Muligheden for at få en specifik dato på leveringstidpunkt (20%)

Kilde: Postnords E-barometer

Gennemsigtighed i returprocessen er altså ikke til at komme udenom. Svenskerne værdsætter i høj grad pålidelighed og 80% af svenske forbrugere stiller krav til klar information om returnering, når de vælger en onlinebutik.

 

Miljøbevidste forbrugere kræver mere klimavenlige alternativer

Det er ikke kun hastighed og fleksibilitet, der står højt på dagsordenen for mange forbrugere, men også en stigende bevidsthed om klimapåvirkningen. Faktisk mener cirka halvdelen af svenskerne, at det er vigtigt, at onlinebutikken tager hensyn til klimaeffekten af deres leveringer. Af de adspurgte er det særligt ældre og kvinder, der oftere vælger de mere klimavenlige leveringsformer. 55% af de svenske forbrugere vil først og fremmest have minimal emballage for at mindske materialespild og luft i pakkerne. Dernæst vælger de længere leveringstider, hvis det betyder forbedrede og miljøvenlige alternativer til retur og levering - som eksempelvis CO2-fri fragt.

 

5 gode råd til pakkeleveringer til de svenske forbrugere

1. Tilbyd mere klimavenlige alternativer til levering

Gør klimavenlige leveringer til standarden ved at sikre, at de altid er let tilgængelige for kunderne.

2. Gør dine returpolitikker nemme at forstå

80% af svenske forbrugere anser klar information om returnering for at være afgørende, når de vælger en onlinebutik.

3. Tilbyd fleksible leveringsmuligheder

Reducer klimapåvirkningen ved eksempelvis at optimere transporten og tilbyde længere leveringstider. Giv kunderne muligheden for at vælge, hvornår og hvor deres pakker leveres, herunder hjemmelevering og afhentning i butik.

4. Invester i leveringer der kan spores

Hele 65% af svenskerne ønsker at kunne følge deres pakke under hele leveringsprocessen. Det er derfor afgørende at tilbyde kunderne et system, der kan spore pakkerne. 

5. Optimer pakkestørrelsen

Tilpas pakkens emballage til produktets størrelse for at minimere materialespild og transportere færre luftfyldte pakker.

 

Så selvom der er sammenfald mellem danske og svenske forbrugere, sætter de i Sverige tydeligere krav i forhold til klima og miljø. Hvis du kan tilbyde hurtig levering og track-and-trace samtidig med, at din emballage ikke er overgjort og kunderne kan vælge mere klimavenlige leverings-alternativer, så har du en stærk cocktail til at opbygge kundeloyalitet på det svenske marked. Og hvis ikke du helt er der endnu, kan du altid få hjælp af vores International Growth team.

Skal vi hjælpe med at vækste din digitale forretning?