E-handelsbarometeret – juli

Solen skinner på juli-salget

Juli er normalt en måned med udsalg og stilstand, men i år er der sket en ændring. Vi ser stigninger på både omsætning, transaktioner og sessioner. Ser vi på annoncepriserne, så vi i maj og juni, at priserne på annoncering (spend) var i stigning, så der også skulle en større marketing udgift til at få nogenlunde samme trafik. I juli er spend-indekset 100 sammenlignet med sidste år, så lige præcis i denne måned har der ikke været samme pres på omkostningerne for marketing, vi ellers har set i de foregående måneder. Det lover umiddelbart godt for e-handlen.

 

Årsager til udviklingen

Juli har haft varierende vejr med både sol og regn, hvilket har været godt for e-handlen. En meget varm sommer betyder, at forbrugerne er mindre online, mens en meget regnfuld sommer, som i 2023, heller ikke fremmer forbruget, da behovet for nyt tøj er mindre, og hjemlige projekter og aktiviteter er begrænsede. I 2024 har det mere varierede vejr dog givet mulighed for både indendørs og udendørs aktiviteter, hvilket har bidraget til den positive udvikling i omsætningsindekset. Dette skyldes også delvist udskudt forbrug fra maj-juni.

Derudover kan en del af årsagen bag det mindre annonceprispres skyldes, at Temu og Amazon har lettet foden lidt fra speederen. Det er ikke til at sige med sikkerhed, men vi forventer, at de lægger pres på igen i august og frem. Vi vil selvfølgelig følge udviklingen tæt de kommende måneder.

 

Fremtidsudsigterne

Vi havde faktisk forventet, at juli og august ville have et omsætningsvækst på 101-103. Her overrasker juli-måned med et noget mere positivt resultat. Med julis resultater går vi mere optimistiske ind i sensommeren: der er en sund stigning i omsætning og en stabilisering af marketing spend. Det er et godt springbræt til efteråret. Vi må håbe at den aktuelle makro-trend i verdensøkonomien ikke får for meget fat og dermed rykker ved den ellers positive tendens. Vi kommer i hvert fald til at holde skarpt øje med udviklingen i sensommeren, for at se om den øgede forbrugertillid i Danmark og resten af Skandinavien smitter mere af på onlineforbruget.

Med julis resultater går vi mere optimistiske ind i sensommeren: der er en sund stigning i omsætning og en stabilisering af marketing spend. Det er et godt springbræt til efteråret.

 

Anbefalinger 

I august og september har e-handlere typisk travlt med udviklingsprojekter og med at gøre alt klar til gavesæsonen. Her anbefaler vi at man bruger tiden på at få helt styr på mål for efteråret – er der fokus på nye kunder? Eller fastholdelse og udvikling af de eksisterende?

Som virksomhed er det vigtigt at kende jeres grundlæggende motor; er I en virksomhed med meget genkøb eller med meget lidt? Datamæssigt er det en afgørende konkurrenceparameter, at du kan følge og reagere på de signaler, du får fra dine egne kunder i fom af genkøbsrater, tid mellem køb og købemønstre. Det er nu, du skal arbejde med at få helt styr på det, så din forretning står skarpt til efteråret.

Læs mere om vores gode råd omkring kundestrategi og udsalgsperioder her.

Sidder du i en mindre/mellemstor virksomhed, skal du være særligt opmærksom på presset på omkostninger for de største betalte kanaler som Google og Meta (Facebook/Instagram). Det kan være farligt at gøre ”som man plejer” – især hvis vi igen en markant stigning i annonceomkostningerne i efteråret. Så får man bare ikke det samme ud af sine annoncekroner, som man plejer. Vi anbefaler derfor at du husker at bruge kræfterne på de kanaler, hvor du selv har kontrollen.

Det gode gamle nyhedsbrev er en effektiv måde at sikre sig mod svingninger i annonceringseffektiviteten. I den kommende periode bør et af dine fokusområder være at samle flere tilmeldinger til jeres nyhedsbrev – såkaldte 'permissions' – og lære jeres kunder bedre at kende. Med mulighed for direkte og releant kommunikation via nyhedsbreve og re-targeting (førstepartsdata), vil I stå stærkere i tilfælde af stigende annonceringspriser. Dette er især en fordel, hvis Temu igen beslutter sig for at bruge enorme ressourcer på markedsføring, og deraf sender annonceringspriser på himmelflugt. Hvilket ikke er usandsynligt.

 

________________

Tallene bag Web2Medias E-handelsbarometer
Web2Medias E-handelsbarometer er bygget på data fra et bredt udsnit af Web2Media kunder, hvis primære forretning er e-handel. Udviklingen i forhold til sidste år udregnes måned for måned for hver virksomhed. Herefter laves der et gennemsnit af dette, hvilket gør, at ingen virksomheder vægter højere end andre. Til sidst har vi fjernet outliers inden for hvert indeks, hvilket giver os et trimmet gennemsnit, som kan bruges til at se tendenser i udviklingen. Dette betyder, at der kan være et forskelligt antal kunder i hvert indeks.

Skal vi hjælpe med at vækste din digitale forretning?