Optimer din konverteringsrate og øg omsætningen på Black Friday

Som mange andre E-Commerce forretninger bruger du med garanti mange penge og ressourcer på at få potentielle kunder ind på netop jeres webshop til Black Friday. Det sker i form af alt fra arbejdstid, annoncespend, kreativer, annoncetekster samt e-mails – ja, listen er lang.

Men husker I også at tænke oplevelsen på websitet ind i jeres Black Friday-strategi? Hvis ikke, så går I glip af en væsentlig omsætning på årets største handelsdag.

 

5 tips til at sikre øget omsætning på Black Friday

Årets største shoppingdag nærmer sig med hastige skridt, og derfor bør du gå i gang med at sikre at din webshop er klar til at omsætte trafikken til salg. Vi har her samlet fem gode råd, så du kan forberede dig bedst muligt:

1. Webshop Analyse

For at sikre øget konvertering på Black Friday, er det afgørende at starte med en analyse af din webshop. Gennemgå derfor dine sider for at identificere eventuelle svagheder eller områder, der trænger til forbedring.

Et godt sted at starte dit analysearbejde er ved at gennemgå tragten i GA4. Her har du mulighed for at følge hele brugerrejsen – fra den besøgende lander på siden, til de foretager et køb. Her kan du følge med i, hvor de besøgende falder fra på sitet. Er det på kategorisiden, produktsiden eller i checkout? Helt konkret kan du starte med at kigge ind i de områder i tragten, som har det største frafald. Dette kan du gøre ved at kigge dybere i de identificerede sider i GA4.

Kig derudover tilbage på sidste års performance på Black Friday. Var der bestemte sider, der havde en lav konverteringsrate? Eller måske nogle, der klarede sig overraskende godt? Undersøg desuden, hvilke produkter og kategorier der tidligere har performet bedst på din webshop, så du kan sætte øget fokus på disse under Black Friday.

2. Betaling og levering

Sørg for at din betalings- og leveringsproces er optimeret. En intuitiv betalingsproces med de rigtige betalingsmetoder er altafgørende. Har I f.eks. MobilePay på webshoppen, så skal denne fremhæves og placeres som den første betalingsmetode, da det er et af de foretrukne betalingsmetoder blandt de danske forbrugere.

Lige så vigtigt er det, at du kommunikerer klart og præcist om levering. Gennem A/B test har vi oplevet et markant løft i konverteringsraten ved at udspecificere den nøjagtige leveringsdato, f.eks. "levering i morgen d. 30. november", i stedet for den generelle tidsramme "1-3 dage”. Det viser, hvor vigtigt det er at give potentielle kunder præcis og relevant information på det mest kritiske tidspunkt i brugerrejsen.

3. Præsentation af tilbud

Dine tilbud skal fange forbrugernes opmærksomhed fra første øjekast. Synliggør at der er tale om et Black Friday tilbud ved at anvende en Black Friday splash, så det fremstår som noget der er unikt og ekstraordinært for denne dag. Sørg for at fremhæve besparelsen på produkterne, så den besøgende ikke er i tvivl om at der er tale om et godt tilbud.

4. Black Friday-landingsside

En dedikeret landingsside for Black Friday kan hjælpe med at centralisere dine tilbud og gøre det nemmere for kunderne at finde de bedste tilbud på webshoppen. Brug gerne et Black Friday-design, som signalerer at det er NU den besøgende skal handle for at få de gode priser. Den besøgende har ikke tålmodigheden til at scrolle langt ned på siden, før de ser et godt tilbud. Så hav fokus på at præsentere de bedste tilbud øverst på landingssiden.

5. Under Black Friday

Mens Black Friday skrider frem, er det vigtigt at holde øje med, hvilke produkter og kategorier der performer. Dette giver dig mulighed for løbende at justere, hvilke produkter der fremhæves på websitet. Vær proaktiv og reager hurtigt, så du kan maksimere din omsætning løbende.

Sørger du for at forberede din webshop, så den skaber den mest optimale brugeroplevelse, så sikrer du, at de ressourcer, du bruger på at tiltrække kunder, også bliver konverteret til faktiske salg - og dermed øger du din omsætning markant på Black Friday.

 

Er du blevet nysgerrig på dit omsætningspotentiale på Black Friday?

Er din konverteringsrate gearet til Black Friday? Prøv vores CRO-beregner og se, hvordan du står i forhold til resten af branchen.

Her kan du indsætte reelle tal fra din egen webshop og se, hvad en forbedret konverteringsrate vil betyde i øget omsætning for din E-Commerce-forretning. Du kan desuden benchmarke din konverteringsrate op mod din branche, og se hvordan du ligger.

 

Har du brug for hjælp op til Black Friday, eller er du generelt nysgerrig på arbejdet med konverteringsoptimering?

Sidder du og har brug for kompetent sparring og rådgivning omkring, hvordan du skal arbejde med konverteringsoptimering. Så tag fat i os for en uforpligtende snak ved at udfylde nedenstående kontaktformular, så vender vi tilbage til dig hurtigst muligt. Du kan også kontakte Christoffer Larsen på telefon +45 24 63 05 18, eller e-mail cl@web2media.dk.

Skal vi hjælpe med at vækste din digitale forretning?