Sig lige det igen? Den er god nok. Og brugen af mobil er endda vokset så kraftigt, at Google nu presser på med deres ”mobile first”-indeks. Google sætter mobilen først. Gør du? Læs mere om en presserende risiko – og et presserende potentiale – for dit website.
Forbrugernes tid – og penge – er flyttet fra computeren (desktop) og over på mobilen. Med andre ord: Vi bruger mobilen som aldrig før.
I 2016 overhalede mobil og tablet tilsammen computeren i trafik og tidsforbrug (se vores e-bog om digitale trends). Det vil sige, at vi besøger hjemmesider mere og mere (og i længere tid) fra mobil og tablet end fra desktop.
Tal fra Web2Medias e-bog "Fremtidens digitale trends" baseret på repræsentativt udvalg af webshops.
De unge er frontløbere og i klar overvægt, når vi ser på, hvem der surfer og handler mest på mobilen. Men de ældre målgrupper er også i hastig vækst.
Og nåh ja, så er det ikke kun surfing og shopping, hvor mobilen er stærkest. Mobilen er f.eks. det suverænt mest brugte samtaleværktøj. Messenger er eksempelvis 5 gange så brugt som … ja, brevet …
Vi bruger mobilen mere og mere – og det gør Google alvor af nu
Mobilens magtposition er ikke noget at kimse ad, tværtimod. Google tager det gravalvorligt, og derfor er der nye ændringer på vej fra den amerikanske søgemaskine. Ændringer, som du skal følge med i for at beholde – eller forbedre – din ranking i søgeresultaterne.
Google introducerer det omtalte mobile first-indeks i en nært forestående fremtid. Som med så meget andet er der vandtætte skodder hos Google om denne detalje, men et bud fra vores SEO-ansvarlige er midt på efteråret.
Med andre ord: Google sætter mobilen først.
Gør du?
Hvad er mobile first-indekset fra Google?
I stedet for at svare på dét spørgsmål med det samme vil vi først spørge: Hvad lever Google af?
Google lever af gode brugeroplevelser. Succesfulde søgninger, hvor du finder dét, du ledte efter, på den platform, du leder fra. Så hvis du søger fra mobilen, så skal Google finde sider, der er mobilvenlige.
Hvis Google derimod sender dig videre til en side, der ikke er mobiloptimeret, så falder det tilbage på Google selv. Hvis næste skridt i brugerrejsen er dårligt, smitter det af på den, der bad dig om at tage det.
Derfor introducerer Google "mobile first"
Google annoncerede officielt i 2015, at der er flere, der foretager Google-søgninger fra mobilen end fra desktop. Derfor er det nu vigtigere end nogensinde før, at Google sørger for, at de kan sende mobilbesøgende ind på de sider, der er bedst egnede for dem.
Derfor introducerer Google ”mobile first” – et søgeindeks, der har eksisteret længe, men som ikke har haft nogen reel betydning.
Det betyder, at Google ikke længere bruger desktopversioner af dine hjemmesider til at analysere dit content, når de skal afgøre, hvilken ranking du skal have i deres søgeresultater.
Snart vil Google prioritere mobilversionen af din hjemmeside over desktopversionen, når de bestemmer din ranking. Google vender – ret beset – det hele på hovedet.
3 gode grunde til at tænke mobile first
Det er ganske simpelt. Der er tre solide og kontante grunde til at tænke mobile first – altså mobiloptimering og adaptivt design som sin helt egen disciplin, som er vigtigere end desktop. Her er de:
- SEO
- UX og brugeradfærd
- Annoncering på betalte kanaler og bedre trafik
Som nævnt tidligere er det ofte søgemaskineoptimering (SEO), der bliver anført som en grund til at tænke mobile first – hvem vil miste sin position i søgeresultaterne? Men ud over søgemaskineoptimering er UX og brugeradfærd samt annoncering to andre gode grunde.
Den første og mest ”haster-vigtig-kritisk” at forholde sig til er SEO.
1. SEO
Når mobile first går i luften, skal du se det, som om Google ”glemmer”, at din desktopversion findes.
Er dit website kun optimeret til desktop, så vil hele (eller store dele af) hjemmesiden blive usynlig eller miste styrke. Det kan potentielt betyde store fald i trafikken fra søgemaskinerne, og derfor skal vi tage hånd om det.
Frygt ej – der er simple forholdsregler, som du skal kende, og så er du godt på vej (når de er implementeret).
Grundlæggende skal du kende nogle simple ”regler” for, hvordan Google læser dit website – også på mobil:
- Har dit website en anden linkstruktur på mobil, så nedarves der ikke styrke til kategorier, der ikke findes i menuen.
- Har mobilversionen mindre tekst, så vil det ekstra tekst på desktop være værdiløst – mobilindekset læser det ikke.
Nu har vi fortalt lidt om en presserende risiko ved mobile first
En risiko for at blive straffet af Googles søgemaskine og falde i søgeresultaterne.
Men det er kun den halve sandhed.
For der er nemlig også et presserende potentiale i mobile first. Indekset giver dig nemlig nogle helt nye muligheder – men mere om det nedenfor.
Tjekliste til mobile first-SEO
1. Gør hjemmesiden responsiv – og ideelt set adaptiv i funktionalitet og design
2. Optimer design og funktionalitet til at virke på mobil (drop flash, og gør menuer tommelfingersikrede)
3. Registrer din mobilhjemmeside i Google Search Console
4. Optimer hastighed (for både Googles og brugerens skyld)
5. Optimer til lokale søgninger
Muligheder med mobile first
Når Google kun ser på mobilversionen, giver det dig ekstra muligheder.
Eksempelvis vil det på mobilen være helt OK, at det meste tekst skjules i faner og ”læs mere”-knapper. Det skaber unikke design- og UX-muligheder i kombination med SEO.
Det betyder også, at desktopversionen kan gøre det samme, uden at det virker unaturligt. Alt i alt kan vi altså med denne tilgang sikre den optimale brugeroplevelse på tværs af enheder og samtidig sikre, at Google er glade for os og giver masser trafik.
Der findes ingen genveje
Og det helt klare svar: Responsivt – og helst adaptivt – design er den eneste 100 % løsning, når det kommer til SEO og mobile first.
Alle andre løsninger er ikke optimale. Selvom det kan lappes sammen og fungere i en periode, så kommer du ikke udenom at gå all in – for brugerens og Google skyld.
Så skal du investere i noget omkring dit sites design og funktionalitet, er det hér prioriteten skal ligge i år.
Download mobiloptimeringsguide
Taber dit mobilsite leads på gulvet? Download vores lettilgængelige guide spækket med tips til at sikre, at du ikke forspilder nogen chancer på dit mobilsite.
2. UX og brugeradfærd
Vi ser konverteringer stige generelt fra mobilen og stille og roligt indhente desktop på tværs af brancher og vertikaler. Vi ved også, at brugerne er der mere og mere – deres tidsforbrug på mobilen vokser støt.
Derudover forventer brugerne, at sitet er optimeret til deres lille skærm, for de går ikke ind og tænder pc’en (eller iPad’en for den sags skyld). Derfor er det altafgørende, at din hjemmeside er optimeret til mobilen – først og fremmest.
Vi anbefaler, at du ser på mobilen og bygger din sidestruktur, menu, søgefunktion, filtre med mere op efter mobilen – og designer derefter.
Du har nok hørt om responsivt design, hvor hjemmesiden skalerer og flytter sig ind, så den passer til mobilen. Nu vil jeg ikke gå så langt som at anbefale dig ikke at tænke i responsiv – det er jo bedre end at gøre ingenting.
Men ... Vores klare anbefaling er at lave adaptivt mobildesign
Det vil sige en mobilversion, som er skræddersyet til mobiloplevelsen, hvor menuen sagtens kan være meget mindre og indeholde andre emner, søgefunktionen er placeret anderledes, evt. filtre vist i et ”full screen overlay” osv.
På den måde kan du få konverteringsrater, der nærmer sig de ”gode gamle desktop dage” – også på mobilen. Med en adaptiv løsning skal du sikre dig at overholde SEO-hensynene endnu mere end med responsiv, fordi der ”kan gå mere galt”. Men hvis du overholder hensynene, er mobile first en ren win-win for både UX og SEO.
Brugerne forventer simpelthen mobilvenligt design
Det er et ”blødere” argument, men stadigvæk vigtigt: Brugerne forventer ganske enkelt mobiloptimerede websites.
Efterhånden som brugeradfærden nu går mod mobil browsing og shopping, ser vi flere og flere mobiloptimerede websites.
I vores benchmark-analyse for 2018 (læs bjæffet om analysen her) ser vi en dramatisk stigning i brugere, der handler på mobil, men også brugere, der starter deres købsrejse på mobil og afslutter på desktop, men som stadig betaler med mobilen via MobilePay.
Så du kan roligt begynde at tænke mobile betalingstjenester ind som en vigtig konverteringsoptimering – også på desktop.
3. Annoncering på betalte kanaler og bedre trafik
Når adfærden flytter mere og mere over på mobil, så betyder det i sagens natur, at en forbedret oplevelse og dermed konvertering på mobil er lig med en proportionel større return.
Et mobiloptimeret website kan skubbe til ...
Mere vækst gennem betalte kanaler som Facebook ...
Fra Facebook kommer der op imod 80 % af trafikken fra mobil (også den betalte del) – og her evalueres benhårdt på rentabilitet. Med et mobiloptimeret site, der konverterer bedre, kan det skabe muligheder for, at flere kampagner kan nå over deres performancemål. Du kan derfor vækste din trafik og omsætning her signifikant!
... og mere vækst på Google Ads (AdWords)
Kigger vi på en af de andre store kanaler – Google Ads – så gælder samme princip, at en stor og stigende volumen kommer fra mobil. Ofte har man svært ved at opnå samme ROAS (eller PCI – læs mere om PCI her) på mobil. Det betyder, at mange indskrænker deres bud og deres konto – og dermed misser de et enormt potentiale.
Alene ved at sikre, at brugeroplevelsen på dit site er optimalt på mobil, kan du altså sikre bedre return, skrue op for dine bud (og dit budget) og altså her optimere på din markedsføring.
Når mobiloplevelsen bliver bedre, vil din kvalitetsscore også blive bedre. Alle hjemmesider får en kvalitetsscore af Google, som styrer klikprisen (og visningsandelen). Kvalitetsscoren bliver fastsat ud fra landingssideoplevelsen. Så jo bedre mobiloplevelsen bliver, desto lavere bliver klikprisen.
En bedre konverteringsprocent ganget op med muligheden for at trække mere relevant trafik skaber samlet set en god case og et stærkt argument for at tænke mobile first.
Hvad så nu? Undgå at blive ramt af mobile first – udnyt potentialet i det i stedet
Mobile first er ikke en pludselig tanke – det er et must for alle og skal være det første og bærende hensyn i forhold til SEO og både design og funktionalitet.
Vil du selv have et kort overblik over ”mobiltilstanden” på dit site? Så brug nogle af disse tjenester:
Vi står altid klar til at hjælpe med at tjekke dit site samt give vores anbefaling til, hvor du skal sætte ind først. Og vi er som altid klar til at estimere, hvilken forretningsmæssig effekt vi kan forvente at få ud af det på top og bund.