Hvad kendetegner Snapchat som platform?

Snapchat er et socialt medie, hvor kommunikationen primært foregår via billeder og video. Brugerne har mulighed for at interagere og dele øjeblikke med venner og familie, og indholdet på Snapchat er derfor meget autentisk.

Snapchat giver brugerne mulighed for at skabe og blive eksponeret for autentisk og engagerende indhold. Et godt eksempel er Snapchats AR-linser, hvor annoncører kan skabe deres egne personlige AR-linse, som ændrer måden hvorpå du og/eller dine omgivelser ser ud.

På trods af det meget autentiske indhold, må dit annonceindhold gerne være mere kommercielt end på TikTok, hvilket kan gøre det nemmere at skabe content til Snapchat, som stemmer overens med dit brands ønskede image.

Kommunikationen foregår hovedsageligt via autentiske billeder og videoer. Det handler om at skabe og blive eksponeret for engageret indhold.

Hvordan adskiller Snapchat sig fra øvrige sociale medier?

Du har mulighed for at bruge et minimum budget og stadig opnå en stærk upper-funnel-aktivitet. CPV (15 sek.) er knap 50% billigere, end vi ser tilsvarende på Meta. CPC er 89% billigere til trods for linkklik ikke er det primære formål med kampagnen og så er der rig mulighed for interesserebaseret målretning.

Hvem er på Snapchat?

Mange bliver overrasket over, at målgruppen på Snapchat er ældre og mere købestærke. I Danmark er 41% af Snapchats målgruppe +35 år. Derudover er der også en stort portion daglig aktivitet, hele 33% af Snapchats brugere bruger nemlig platformen dagligt.

Hvor i salgstragten kan Snapchat bidrage?

Snapchat bør især ses som en upper funnel kanal. Det betyder dog ikke, at Snapchat ikke kan bruges til andre dele af tragten, blandt til at skabe trafik til dit website, flere downloads af mobilapp og øgede engagement. Vi ser dog, at kanalen bruges bedst til at øge brand-kendskab. Vi anbefaler, at du bruger kanalen som en del af dit marketingmix.

Der er store fordele at høste ved Snapchat-annoncering

Snapchat er relevant for flere brancher uanset om det er B2C eller B2B. Nogle af de brancher, som man ofte møder annoncer fra på platformen er:

  • Mode og skønhed
  • Mad
  • Gaming
  • Sport/Fitness
  • Apps
  • Rejser

CPM er uhyrlig lav, helt ned til 4-5 kr. Platformen egner sig både til salg og brand-awareness. Der er flere fordele ved Snapchat-annoncering, men to af de helt store styrker ved platformen er den mere modne og købestærke målgruppe samt de billige visninger. Andre fordele er:

  • Billige kliks og visninger
  • Fuldskærmsvisning af annoncen
  • Mulighed for at ramme en lidt ældre målgruppe, som bruger mere end 30 minutter på platformen hver dag

Sådan kan vi hjælpe dig med annoncering på Snapchat

Hos Web2Media hjælper vi vores samarbejdspartnere med alt fra strategi og sparring om content til oprettelse af business center, opsætning af kampagner, optimering og rapportering af resultater og ikke mindst med at se de mange nye muligheder, som platformen hele tiden tilbyder. Vi kan også hjælpe med at finde de helt rigtige influencere, som på en troværdig måde kan bidrage til at øge kendskabet til jeres brand eller produkter, så der skrues endnu mere op for jeres Snapchat-annoncering.

Kontakt os i dag

Har du brug for sparring til Snapchat?

Har du brug for sparring, inspiration eller afklaring, i forhold til om Snapchat er den rigtige platform for din virksomhed?

Anders Schultz
Head of Paid Ads